Tryksværten tørrer ud for Computerworld

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. juni 2007.


Amerikanske IDG, der udgiver
Computerworld verden over, satser fuldt ud på nettet. Alle aviser skal være ekstraudstyr til nettet, erklærer
IDG's chefstrateg, Colin Crawford.

Tiden er ved at rinde ud for de mere end 300 udgivelser verden over, som den amerikanske it-medie­gigant IDG står bag. IDG har i flere år arbejdet sig igennem en forandringsproces, hvor fokus er flyttet fra de traditionelle kerneprodukter, aviser og magasiner til at gøre virksomheden til en informationsformidler, der først og fremmest er webbaseret.
I dag melder IDG's chefstrateg, Colin Crawford, klart ud:
"Vi er et webcentreret medie, og vores andre aktiviteter som avis- og magasinudgivelser, konferencer og events, er ekstraudstyr. Den store forandringsproces har stået på i flere år, og det betyder, at IDG er længere fremme end andre på dette område," siger Colin Crawford.
Han besøgte København i denne uge sammen med IDG's stifter og ejer, Patrick Mc­Govern. Her kunne de to topfolk konstatere, at den danske filial, IDG Danmark, har været blandt de allerhurtigste i IDG-familien til at tænke i nye, netbårne medier som podcast, blogs og sågar Second Life.
Online står for halvdelen
Tendensen er klar i både USA og Europa: Forretningen flytter over på nettet, og i USA stammer 35 procent af IDG's omsætning fra onlineaktiviteterne.
"Næste år vil halvdelen af vores omsætning stamme fra
onlineforretningen. Det er billigere at distribuere på nettet, så vi kan ende med at blive mere profitable på den samme omsætning ved at fokusere på online," vurderer han.
Omsætningen på onlineforretningen har allerede overhalet det trykte amerikanske Computerworld, der i dag ligger på en tredjeplads i omsætning efter IDG's amerikanske konferenceaktiviteter, der omsætter næstbedst.
Det trykte Computerworld i USA er dog stadig en god forretning, understreger Colin Crawford. Han mener heller ikke, at der i fremtiden slet ikke skal bruges tryksværte mere.
"Print er et fantastisk medie, og det forsvinder ikke i min tid. Men der vil komme færre udgivelser. Den tendens er ret åbenlys," siger Colin Crawford.
Men papir lever videre
I de kommende år vil antallet af trykte magasiner og aviser falde.
De, der bliver tilbage, eller de nye, der trods alt opstår, vil til gengæld være meget mere målrettet de forskellige læsere, mener han.
"Jeg kan se, at min onlinegenerations teenagesøn stadig læser sine magasiner, men han læser ikke så mange forskellige magasiner, som jeg gjorde dengang. Printlæserne er meget selektive. De engagerer sig til gengæld dybt i de magasiner, de kan lide. De er en god type læsere for annoncører, for budskaberne kan målrettes bedre. Folk, der læser magasiner, kan lide printformatet. Derfor vil de stadig være effektfulde at annoncere i," siger Colin Crawford.
Chefstrategen mener, at kun de stærkeste trykte medier og brands vil overleve i de kommende år.
"De stærke brands inden for printudgivelser vil sandsynligvis overleve i lang tid endnu. Men der vil ikke være plads til nummer tre og fire. Der vil simpelthen ikke være penge nok i markedet til de svagere brands," siger Colin Crawford.
Smartphones og e-papir
Mediebilledet i Europa og USA har flere ligheder end forskelle, forklarer han.
"Europa er blot 18 måneder bagud i skiftet fra print til net, men det hul bliver lukket i løbet af få år. Vi vil se et meget hurtigt skift fra print til online, når vi taler om publikationer inden for it-sektoren," siger han.
Når han kigger dybere i krystalkuglen, får han øje på andre nye teknologier, som medie­industrien må forholde sig til.
"Jeg tror, der vil ske det, at om få år vil blæk på papir langt hen ad vejen blive erstattet af e-blæk og elektronisk papir. Vi er stadig år fra det endnu. Men det trykte medies formfaktor har jo eksisteret glimrende i 250 år. Den viden skal vi ikke smide væk, bare fordi det ikke længere kan betale sig økonomisk at købe papir, trykke det og distribuere det," mener Colin Crawford.
Et tredje interessant medie er mobilverdenen.
"Den nye generation af smartphones, hvor browserne virker bedre end på de gamle, vil afgjort blive en god kanal at sælge indhold til. Det marked bliver enormt, så vi udgivere skal tænke seriøst over, hvordan vi angriber det og skaber indhold til det," siger han.
Brugerne skaber indhold
En af de væsentligste ting, der skal drive en virksomhed frem i dag, er det brugerskabte indhold. Inddragelsen af brugerne til at skabe indhold på nettet er essentiel for IDG: I dag står de amerikanske IDG-brugere for omkring ti procent af indholdet.
Det tal bliver fordoblet de næste par år, mener Colin Crawford.
"Muligvis helt op til 25-30 procent."
Medievirksomhederne skal stimulere brugerne til at oprette communities på nettet. Det er ikke noget, man kan tvinge dem til. Men man skal som virksomhed stille platformen og værktøjerne til rådighed for brugerne.
"Nettet handler om deltagelse. Folk deler og skaber indhold under vores brand. Det er dejligt, de vil dele deres viden, og vores brand nyder godt af dedikerede brugere. Men vi må også finde ud af, hvordan vi forholder os til det brugerskabte indhold. Vi skal gøre det meget klart for læserne, hvad der er skabt af brugerne selv, og hvilken information der er journalistisk bearbejdet, og dermed skabt af et menneske, der har formidling som sit job. Det er altså noget andet end hobbyskriverne, men der er plads til begge," siger han.
Det er især den journalistisk ufiltrede information, man skal være opmærksom på.
"Vi må ikke frasige os ansvaret for indholdet. Vi er dybest set sat i verden for at forsyne vores læsere med information, så de kan træffe de rigtige beslutninger om, hvordan de skal handle i it-verdenen. De skal altid kunne stole på vores brand," siger Colin Crawford.
At IDG tager sin egen medicin, når det gælder omlægningen fra printvirksomhed til net­medie, ses måske tydeligst med lukningen af et af IDG's højst skattede brands i USA, Info­World, der udkom i mere end 25 år.
Magasinet lukkede i sin fysiske form, mens hele staben af skribenter rykkede på nettet, hvor udgivelsen nu lever og har det godt.
Det samme skete for den danske udgave af PC World, der gik 100 procent online sidste år.
Netop den danske PC World-model følger amerikanerne med stor interesse.
"Det kan meget vel blive modellen for, hvordan vi gennemfører transformationerne i andre dele af selskabet, hvor printmagasiner er under pres," siger Colin Crawford.

Billedtekst:
satser på nettet "Skiftet er sket. De næste par år vil gå med at flytte alle vores produkter over til at være baseret på nettet," siger IDG's chefstrateg, Colin Crawford. Foto: Carsten Snejbjerg

OriginalModTime: 21-06-2007 15:28:12




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere