Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. april 2007.
En regnskabsskandale har kastet lange skygger over softwarevirksomheden CA. Topchefen John Swainson forsøger at viske det blakkede ry bort og skabe ny gejst.
"CA er tilbage, og vi er stærkere end nogensinde." Sådan lyder budskabet fra John Swainson, som de seneste tre år har stået i spidsen for management software-selskabet CA, der tidligere var kendt under navnet Computer Associates. Navneforandringen var en af John Swainsons første opfindelser på topposten, og det var nødvendigt, fordi det mere end 30 år gamle softwareselskab på det tidspunkt befandt sig midt i sin værste krise nogensinde. Selskabets ry havde lidt skade op igennem 1990'erne. Det skyldtes blandt andet en række opkøb af mindre softwareselskaber og produkter, som CA droppede at udvikle nye versioner af og supportere, hvilket gjorde kunderne utilfredse.
Den helt store nedtur begyndte dog først, da it-boblen brast omkring årtusindeskiftet, hvilket fik omsætning og CA's aktiekurs til at falde markant. Det kunne de ansvarlige på regnskabs- og direktørgangene ikke leve med, og derfor begyndte de at fuske med regnskaberne. De pustede ganske enkelt omsætningen kunstigt i vejret.
CA har lært af fortiden
Fuskeriet blev dog afsløret, og blandt andre den tidligere øverste leder, Sanjay Kumar, blev smidt ud af selskabet.
Men alt det er fortid, og selv om det retslige efterspil i kølvandet på skandalen langtfra er afsluttet, så har John Swainson blikket stift rettet fremad.
"Selvfølgelig har vi lært af fortiden, og de fejl vi begik. Derfor er vi et helt nyt firma i dag," lød det fra John Swainson, da han mandag eftermiddag mødte et kobbel spørgelystne journalister fra hele verden. De var samlet på Sands Convention Center i Las Vegas, Nevada, til CA World 2007, hvor godt 11.000 kunder, partnere og CA'ere fra hele verden har hørt om CA's nye produkter og strategier.
Ud over navneforandringen har CA også brugt de seneste par år på at gennemføre en række opkøb af softwareselskaber.
De mest markante opkøb har været Clarity, Concord Communications og Wily, som alle har bidraget til at gøre CA's i forvejen enorme softwareportefølje med langt over tusind produkter endnu bredere. Men nu er opkøbsbølgen fuldført.
"Vi har lukket hullerne, og vi er i god form. Der kommer sandsynligvis ikke flere 300 til 400 millioner dollars opkøb fra vores side foreløbig," sagde Michael Christenson, COO i CA og Swainsons højre hånd.
Vision til virkelighed
Derimod er CA stadig på jagt efter mindre teknologiselskaber, som har noget på hylderne, der kan sørge for, at CA's vision, Enterprise IT Management (EITM), bliver til virkelighed.
EITM er krumtappen i den strategi, som CA håber, igen kan løfte selskabet op blandt verdens førende. Strategien blev præsenteret for 18 måneder siden, og CA har siden arbejdet på at gøre EITM-visionen til virkelighed. Kort fortalt er grundtanken i EITM, at administration af alle virksomhedens it-systemer samles i en enkelt grænseflade. Drømmen er, at den ene grænseflade kombineret med øget automatisering af en lang række forretningsprocesser vil give store besparelser på it-budgettet.
16 pakkeløsninger
Hidtil har CA dog mest talt om strategien, men i denne uge løftede CA sløret for, at det næste skridt mod virkeliggørelsen af EITM er en såkaldt Unified Service Model. Med til den hører 16 "pakkeløsninger", som CA håber, vil ændre den måde, virksomheder håndterer it-governance, it-styring og sikkerhed på.
Denne model vedligeholdes i en Configuration Management Database (CMDB), som automatisk kortlægger forholdet mellem it-tjenester og de infastrukturkomponenter, der understøtter tjenesterne. Hos it-analysehuset IDC er softwareekspert Tim Grieser ikke i tvivl om, at produkter som CA's Unified Service Model er vejen frem i en tid, hvor en overvældende kompleksitet i it-afdelingerne gør det vanskeligt at få forretning og teknologi til at spille ordentligt sammen i praksis. Og det er langt fra noget lille problem. Ifølge it-analysehuset Gartner er otte ud af ti kroner, som bliver brugt på it, såkaldt døde penge. Det betyder, at størstedelen af pengene går til vedligehold og ikke til investeringer i ny it.
Nedbryder barrierer
Derfor er et vigtigt element i CA's EITM-strategi at nedbryde barrieren mellem it og tjenester i virksomheden og reducere kompleksiteten i virksomhedernes it-infrastruktur, som de fleste steder er et kludetæppe af software og hardware fra en lang række leverandører.
"Det er vi det eneste softwareselskab i verden, som kan gøre," lød det fra John Swainson, da han holdt sin hovedtale på CA World foran messedeltagerne, der var stimlet sammen for at høre mere om hans vision. Hvis han skal bedømmes på modtagelsen ved talen, så er John Swainson en populær mand. Ikke blot hos CA, men også blandt kunder og partnere. Derudover har langt størsteparten af de kunder og samarbejdspartnere, som Computerworld talte med under konferencen, udtrykt begejstring for den nye gejst og fremtidstro, som de mener, John Swainson har bragt ind i selskabet.
Ifølge Andrew Dutton, der står i spidsen for alt internationalt salg hos CA, er det netop den genvundne gejst, der betyder, at CA i dag er et helt andet firma end for tre år siden.
"Se dig bare omkring. Vi tiltrækker i dag dygtige medarbejdere fra andre markante it-firmaer. Det var utænkeligt tidligere. De vælger nu en karriere hos CA. Det skyldes, at de kan se, vi har gang i noget stort, som de ønsker at være en del af," siger Andrew Dutton og henviser blandt andet til den tidligere franske HP-chef Philip Starck, der på CA World blev udnævnt til ny CA-chef for EMEA-regionen.
Faktaboks:
Hvem er CA?
CA er et af verdens største softwarefirmaer. CA leverer software og services til infrastruktur, sikkerhed, service management, datalagring samt håndtering af applikationers livscyklus. CA blev grundlagt i 1976 og har hovedsæde i New York samt afdelinger i mere end 100 lande.
Billedtekst: Udfordring CA's topchef, John Swainson, udfordrede ved denne uges CA World-konference sig selv og hele softwarebranchen til at tænke enkelt. Ellers frygter han, at produkterne bliver hyperkomplekse og ubrugelige fremover.
OriginalModTime: 26-04-2007 13:21:55