Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. april 2007.
Business intelligence (BI) har huseret som begreb og værktøj gennem årtier, men de senere år er BI blevet relanceret og moderniseret og gjort folkelig i en grad så også små virksomheder nyder godt af de ellers langhårede analyse- og beslutningsværktøjer.
Business intelligence (BI) har aldrig været mere populær end i øjeblikket, hvor BI vinder frem også hos mindre virksomheder.
BI er i princippet en modernisering af det, der i det gamle årtusinde var kendt under navnet datamining. Datamining eller grave- og analysearbejdet foregik i de store datamængder, som virksomhederne opbevarede i deres datavarehuse.
Begrebet eller konceptet business intelligence har udviklet sig i en grad, så det nu er så sprængfyldt af brugbare måder at analysere og anvende en virksomheds datagrundlag på, at det er ved at briste, som knopperne på bøgetræerne i denne tid.
Det er i sig selv ikke et problem - i hvert fald er det et positivt et af slagsen. På en måde kan nutidens business intelligence beskrives som gammel vin på anderledes flasker.
For det første er BI-værktøjerne godt på vej ned i værdikæden forstået på den måde, at i dag kan også små og mellemstore virksomheder nyde godt af de mange avancerede BI-værktøjer, hvor de tidligere var forbeholdt store og kapitalstærke koncerner.
For det andet er BI på vej til blot at blive endnu et punkt på menuen hos mange softwareudlejere eller ASP'er (application service providers) som en softwareservice. Og det er ganske forbløffende taget i betragtning af, at der bag en BI-løsning gemmer sig flere særdeles komplekse og avancerede beregningsalgoritmer.
Samtidig bliver såkaldte value added services i stigende grad knyttet til en leverance af BI. Eksempelvis i form af konsulentydelser.
Som noget forholdsvist nyt har også BI-produkter baseret på åbne standarder fra eksempelvis Microsoft fundet vej til markedet, der ellers har været præget af egenudviklede løsninger med udgangspunkt i lukkede standarder.
På trods af den tilsyneladende voldsomme udbredelse ligger BI i Norden - ifølge analysehuset - IDC kun på en tredjeplads ud af 12 mulige investeringsområder inden for software.
Den rangliste ændrer sig givetvis i takt med, at det ved hjælp af BI bliver lettere og billigere for virksomhederne at forvandle data til lukrative beslutninger og brugbar viden.
Klaus Krabbe er erhvervsjournalist på Computerworld.
OriginalModTime: 19-04-2007 12:59:27