Færre udstillere og færre besøgende på årets Cebit-messe

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. marts 2007.


Store spillere som Nokia og Motorola blev væk. Alligevel nægter arrangørerne at tale om krise.

Inden Cebit åbnede dørene 15. marts, forlød det at verdens største it-messe var i krise.
Dels har deltagerantallet været støt faldende siden rekorddelttagelser før dot-com-braget, og dels havde vægtige firmaer som Motorola, Nokia og Lenovo valgt at holde sig væk fra messen.
En af begrundelserne har været, at messen ikke var målrettet nok, det var for dyrt i forhold til resultaterne, og pengene kunne bruges bedre på mere specialiserede konferencer.
Cebit-messen afviser, at Cebit ikke kan betale sig.
"Det koster 200 euro per kvadratmeter at leje sig ind på Cebit. Prisen per kvadratmeter set i forhold til antallet af besøgende gør Cebit-messen til det bedste messe-tilbud der findes," siger talskvinden Gabriele Dörries fra Cebit.
Men nu er antallet af besøgende ikke en garanti for, at udstillerne reelt får noget ud af deres tilstedeværelse. Iagttagere har eksempelvis fremhævet, at weekenden oversvømmes af hr. og fru Tyskland, som reelt ikke giver virksomhederne megen valuta for pengene.
Gabriele Dörries afviser dog, at kvaliteten af de besøgende ikke er forretningsmæssig god nok. Hun henviser til, at der i løbet de første dage blev indgået ordrer for i alt 5 milliarder euro.
Hvad siger udstillerne?
Hos de store internationale it-virksomheder lyder begrundelsen for en Cebit-tilstedeværelse kundepleje, marketing og pr.
Hos IBM er der ingen tvivl. Den blå gigant skal simpelthen være på Cebit.
"Vores kunder forventer at finde os her, så derfor er vi her," siger Simone Endruweit, internal & media relations.
Giuseppe Amato, teknisk direktør for salg og marketing for AMD i EMEA, er ikke i tvivl om den marketingmæssige værdi af Cebit.
"Det er her, vi møder analytikere, presse og vores kunder. Med købet af ATI (grafikchip-producent, red.) bevæger vi os samtidigt ind på forbrugerelektronikmarkedet. Det er fint, at vi kan få det budskab ud her på Cebit," siger Giuseppe Amato.
Den tyske softwarevirksomhed Software AG er ved at rebrande virksomheden, og Cebit ses som en god anledning til at øge bevidstheden om firmaet.
"Vi får måske ikke så mange kunder ved at dele kuglepenne ud, men vi får øget awareness om Software AG," siger en talsmand på Software AG's stand.
Dansk tilfredshed
Den danske virksomhed Voxtream, der producerer telekommunikationsløsninger, har været med på Cebit de sidste fire år. I år vurderede direktør Mark Jespersen meget nøje, om det 25-mand store Voxtream skulle deltage igen.
"Jeg gik rundt om mig selv tre gange, fordi jeg ikke var helt tilfreds med udbyttet sidste år. Det er jo ikke helt billigt at deltage hernede. Ud over standlejen er der alle mulige ekstraudgifter. Eksempelvis er bredbånd meget dyrt og hvis man vil have en ordentlig belysning, koster det også ekstra," siger Mark Jespersen, der besluttede sig for at tage til Cebit endnu engang.
Tirsdag formiddag, næstsidste dag på messen, tegner Cebit til at være en succes.
"Det er klart bedre end sidste år. Vi har fået 30 - 50 procent flere kontakter end forrige år, og kvaliteten af henvendelserne er gode," siger Mark Jespersen.
Det er først om 6 - 12 måneder, at Mark Jespersen reelt ved om kontakterne giver mere salg, men han regner med at være med på Cebit næste år.
"Som det ser ud nu, regner jeg bestemt med at være her igen til næste år. Især hvis de ændrer konceptet og kører fra tirsdag til søndag," siger Mark Jespersen.
Trods Cebits afvisning af krise, har messeledelsen besluttet at gøre Cebit 2008 en dag kortere. Messen vil blive afholdt fra tirsdag 4. marts til søndag 9. marts 2008.

OriginalModTime: 22-03-2007 14:30:16




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere