Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. oktober 2006.
Lars Mathiesen, formand for Dansk IT, mener, at det er på tide at revurdere målene for den digitale forvaltning.
Målstregen skal flyttes. Vi er gode til offentlig it - men vi kan blive meget bedre. Lars Mathiesen, CIO i Nykredit og formand for Dansk IT mener, at ambitiøse mål er vejen frem på et tidspunkt, hvor Danmark i mange undersøgelser placerer sig godt internationalt.
- Jeg synes, at teknologien er klar til, at vi gør det endnu bedre. Nu er det fælles initiativer, vi skal have, og det stiller helt andre krav, lyder det fra Lars Mathiesen.
De højere ambitioner blev diskuteret, da der i denne uge blev afholdt konference om DM i digital forvaltning. Et af de områder, hvor de store opgaver ligger i fremtiden er, når det gælder samarbejde på tværs af sektorer. Kontorchef i finansministeriets administrationspolitiske center, Elisabeth Hvas, der også deltog på konferencen, er åben over for muligheden.
- Det kan være, at vi skal tænke mere på at løse opgaver sammen. Vi arbejder en del med administrative fællesskaber, og det kan være vejen frem, siger Elisabeth Hvas.
Michael Wright fra beskæftigelsesministeriet er en af de it-direktører, som sidder med de praktiske problemstillinger, når det gælder samling af opgaver på tværs af sektorer. Han er tilhænger af samarbejde på tværs, men også realist.
- Jeg har selv erfaringer fra samarbejdsaftaler. Det har vist sig at være meget vanskeligt, men vi skal gøre det, siger Michael Wright. Han mener, at processen kan gøres simplere, hvis projekterne bliver forankret et enkelt sted blandt samarbejdsparterne.
- Vi har lavet opgaver, hvor kommunen er myndighed, og samtidig er både Beskæftigelsesministeriet og Erhvervsministeriet med på opgaven, forklarer han. Derfor ser Michael Wright helst, at opgaven bliver uddelegeret, så indsatsen samles et sted, som får både ansvar, finansiering og de tæsk, der følger med, hvis projektet fejler.
Et alternativt syn på hvordan man skal høste effektiviseringsgevinster i det offentlige, kommer fra Claus Juhl, administrerende direktør i økonomiforvaltningen i Københavns Kommune. Han mener, at lederne skal prioritere reel effektivisering i projekterne.
- Man skal fokusere på, hvad der er i samfundets interesse. Det skal ikke bare være projekter, som gavner to procent af borgerne. Det skal være reelle omlægninger, siger Claus Juhl. Han mener, at man skal overveje helt at droppe projekter, som ikke effektiviserer, men udelukkende udvider servicen.
- Du skal have en benhård strategi, for ellers får man for mange projekter, der udvider servicen og for få, der giver effektiviseringer, lyder advarslen fra Claus Juhl.
Billedtekst: Ansvar Michael Wright, it-direktør i Beskæftigelsesministeriet, ser helst, at store, digitale opgaver bliver uddelegeret, så indsatsen samles et sted, som får både ansvar, finansiering og de tæsk, der følger med, hvis projektet fejler.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 12-10-2006 14:55:19