Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Softwarehuset Kapow er brudt igennem på den
internationale scene, hvor kunderne har fået øjnene op for selskabets integrationssoftware. Stigende
interesse for web 2.0-teknologier er en væsentlig
del af forklaringen, mener selskabets direktør.
Det danske softwarehus Kapow Technologies er lidt af en veteran på det danske it-marked. Da selskabet i 1998 dukkede op første gang, var det en markedsplads for biler og boliger. Siden er der sket en hel del, og Kapow lever i dag af at udvikle software til integration af webapplikationer.
- Man kan på sin vis sige, at ringen er sluttet. Vi begyndte som det, man i dag kalder en mashup-portal, der bandt indhold og funktionalitet fra tusindvis af webkilder sammen. I dag leverer vi den software, der skal gøre det muligt for tusindvis af virksomheder at lave deres egne mashups, siger Jonas Almstrup, der står i spidsen for Kapows aktiviteter i Danmark og EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika).
Han mener, at selskabets integrationssoftware passer som fod i hose til en af de mest markante teknologiske udviklinger i øjeblikket: Bevægelsen hen imod den næste generation af internettet, som også betegnes web 2.0.
Brugerne i centrum
Den udvikling fører til en radikal ændring i brugen af nettet, der tidligere har været baseret på indhold, brugere kunne hente ned på deres computere. I dag er bøtten vendt, og internetbrugerne kommer i centrum. Der bliver uploaded indhold, eksisterende indhold bliver ændret og kommenteret, og nye teknologiske tiltag udbygger interaktionsmulighederne brugerne imellem. Nogle af disse teknologier er Ajax (Asynchronous Javascript and XML) og RoR (Ruby on Rails), der muliggør opdatering af brugerbidrag på websites. Blogs, Wikipedia, mashups og RSS er andre eksponenter for web 2.0-udviklingen.
- Udviklingen har givet os et ekstremt spændende år i takt med, at virksomheder og offentlige institutioner får øje på forretningsfordelene ved at bruge de nye teknologier og dermed vores produkt, siger Jonas Almstrup.
Kapows softwareplatform gør det muligt at integrere indhold, data og applikationer med portaler, content management-systemer, applikationer, databaser og webtjenester.
Pengeindsprøjtning
Den øgede efterspørgsel har sendt selskabets omsætning i vejret med 60 procent og kundeantallet op over 200. Kundelisten tæller i dag store, velkendte virksomheder som teleselskaberne Verizon og Vodafone, mediehuse som The Guardian og Chicago Tribune samt finanshusene Zurich og Credit Suisse. Men de mange nye kunder er ikke ensbetydende med, at selskabet tjener penge. Endnu.
- Vi er en udviklingsvirksomhed, og de sorte tal på bundlinjen i det seneste årsregnskab skyldes primært en pengeindsprøjtning på 38 millioner kroner fra Kennet Venture Partners, siger Jonas Almstrup, der forventer, at selskabet begynder at give overskud, når det "inden for en overskuelig tid" omsætter for mellem 10 og 12 millioner dollars.
- Det er lidt af en magisk grænse. Når vi når det punkt, skal udviklingsvirksomheder som Kapow til at bevise over for investorerne, at der er et stort indtjeningspotentiale i produkterne, siger han.
Kapow har i dag 54 ansatte, hvoraf 24 sidder på selskabets kontorer i USA, andre 24 holder til i Kapows danske afdeling, primært beskæftiget med udvikling, mens de resterende er fordelt i resten af verden.
Boks:
Web 2.0 - det brugerdrevne internet
World Wide Web er kommet i puberteten og er ved at blive langt mere sofistikeret, end vi har været vant til. Den opdaterede udgave af web'en er også kendt under navnet web 2.0. Betegnelsen dækker i dag over noget af en rodekase, men er kort fortalt en række teknologier, der gør internettet mere brugerdrevent.
Tidligere surfede vi rundt på nettet og hentede det indhold ned på vores pc, der fangede vores interesse. I dag er det i lige så høj grad os selv, der er med til at skabe indholdet, når vi deler vores meninger, billeder og hjemmevideoer, samarbejder med andre internetbrugere via tekst, lyd eller video eller tilfører nye data til internetleksika som Wikipidia.
Det kan lade sig gøre, fordi applikationer, der kører i en browser, i dag er næsten lige så hurtige som dem, vi har installeret på vores pc'er, takket være nye værktøjer, der kombinerer webteknologier som Ajax (Asynchronous JavaScript and XML) og Ruby on rails med eksempelvis Java.
Teknologierne tillader, at langt mere databehandling foregår på vores pc'er, hvilket giver færre ture frem og tilbage til webserverne. Det betyder også, at browser-baserede programmer kan arbejde langt tættere sammen med websider. Google, Amazon og andre store webtjenester lader på den måde brugerne skabe tjenester, der "genbruger" deres data. Denne åbne applikationspolitik betyder, at data fra eksempelvis Google Maps bliver indhold på såkaldte "mashups". Et eksempel er Trulia.com, der kombinerer Google Maps med lokationsbaserede data om huse til salg i et område.
OriginalModTime: 04-10-2007 13:49:53