Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
Læger er et travlt folkefærd, der sjældent har ro til at sætte sig på kursusbænken. Såkaldt m-learning - mobil læring - skal uddanne lægerne på sygehusene i Nordjyllands Amt, efter alle læger er udstyret med pda'er.
Læger har som hovedregel to forpligtelser. For det første skal de behandle patienterne. For det andet skal de uddanne sig og hele tiden gennemgå kompetenceudvikling. Førstnævnte er de fleste lægers hovedfokus og overskygger ofte forpligtelse nummer to, fortæller læge Merete Ipsen. Hun er leder af et projekt, der omhandler elektronisk kompetenceregistrering. En del af projektet handler om udnyttelse pda'er og såkaldt m-learning: Læring via deres pda i form af korte tekster, øvelser og videoer.
- Fremtiden ligger i, at vi som læger hele tiden uddanner og udvikler os. Og her tror jeg, at m-learning virkelig kan være med til at styrke den del. Allerede nu findes der små uddannelsesprogrammer, der er skabt direkte til en pda. Eksempelvis kan man lære, hvordan man skal læse og forstå forskellige resultater af en EKG-måling, måling af hjertets rytme, siger hun.
- Alle har lært det på universitetet, men det er noget helt andet, når man står i den praktiske verden, siger Merete Ipsen.
Som læge beskæftiger Merete Ipsen sig blandt andet med svimmelhed.
- Der findes øvelser for, hvordan nogle patienter kan behandles mod svimmelhed, men de kan være svære at forklare med tekst, men kan let forklares via en lille videosekvens. Det er oplagt at have disse øvelser liggende på pda'en, siger hun.
Også i uddannelsen af turnuslæger spiller pda'en en stor rolle flere steder. I løbet af de halvandet år en læge er ude i turnus, skal vedkommende tilegne sig 150 kompetencer - hvilket skal ske på forskellige tidspunkter.
- Punkterne er lagt ind på pda'en og hver gang de opnår en ny færdighed, skriver en mere erfaren læge under på, at det nu er en del af turnuslægens kompetencer. I og med det hele foregår elektronisk, kan en overordnet uddannelsesansvarlig hele tiden holde overblik over, hvilke læger der har opnået hvilke kompetencer, siger Merete Ipsen, der tilføjer, at de yngre læger selv har stor gavn af bedre overblik over komptenceopnåelsen. Det skaber større fokus på egen læring og uddannelse, som i sidste ende er til gavn for patienterne.
Uddannelse af læger, mens de er på arbejde, er også et tema i udlandet.
- Jeg har kendskab til et firma i USA - Epocrates - der simpelthen arbejder med begrebet kvarterstekster - altså små opgaver med medicinske emner, der kan løses på maksimum et kvarter, siger Merete Ipsen.??
OriginalModTime: 26-04-2006 14:57:59