Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
At udstyre direktionen og ledende medarbejdere med en Blackberry-terminal løser ikke det egentlige problem: e-mailtyranniet. I stedet bør CIO'en finde formlen til, hvordan kollegerne rydder op i indbakken, lyder det fra Gartner.
Nyt ERP-system. Implementering af CRM-system. It-afdelinger har traditionelt været vant til store projekter, der fylder meget, og som i sig selv skaber synlig værdi for virksomheden.
Billedet ændrer sig imidlertid med lynets hast. Helt nye evner skal findes frem og støves af på CIO-kontorerne. Der skal fokus på bløde værdier og evnen til - i samarbejde med resten af organisationen - at optimere processer.
Sådan lyder spådommene fra analysehuset Gartner, der har undersøgt, hvad CEO'en egentlig forventer sig af sin CIO. Og her er et klart tydeligt råb om hjælp. Blandt andet bør det blive it-afdelingens opgave at hjælpe organisationen med at blive bedre til at håndtere sine informationer.
- Hvis man ser bort fra spam, er det resterende i indbakken ofte resultat af et uorganiseret workflow, siger Gartner-analytiker Mark Raskino, der forklarer fordele og ulemper:
- E-mails er godt, fordi det tillader organisationer at vokse. Man sender lige et regneark til en chefen, hvorefter der bliver taget stilling til det og situationen løst. Problemet er bare, når det sker igen og igen, siger Mark Raskino og peger på, at det på et tidspunkt bliver indkomne e-mails, der styrer arbejdsdagen.
Han kalder udbredelsen af Blackberrys for en midlertidig og på sigt uholdbar løsning. Han mener, at de mobile terminaler er blevet en succes, fordi antallet af e-mails er eksploderet. Med en Blackberry-terminal i hånden, har man således udvidet den mængde tid, som der bruges til at skrive og besvare e-mails. Men antallet af e-beskeder vokser ufortrødent. Og om et par år vil det kræve flere timer, end der er i døgnet, at håndtere e-mailmængderne.
- It-afdelingen bør været langt bedre til at skabe det, som vi kalder high performance workplace, siger Mark Raskino, der ser det som CIO'ens rolle at tænke i gode arbejdsprocesser.
Ny tilgang
Helt generelt handler det ifølge Gartner om, at it-afdelingen bliver bedre til at se på de bløde problemstillinger, som en virksomhed hele tiden står overfor, frem for den traditionelle projektorienterede tilgang. De store projekter er jo gennemført. ERP-systemet fungerer, CRM er måske næsten implementeret og infrastrukturen fungerer optimalt.
Et eksempel er udnyttelsen af de mange forretningsdata, der ligger gemt i dyrt indkøbte datawarehouses, fortæller en anden analytiker fra Gartner, John Mahoney.
- Der ligger et stort potentiale i at vise, hvordan virksomheden kan drage nytte af de mange BI-data, som er opsamlet igennem årene. Mange steder har man opbygget kæmpe aktiver fyldt med data - det udnyttes bare ikke, siger han.
- It-afdelingen bør gå foran og sige: Vi har data, sådan udnytter vi dem, for er der noget toplederne efterspørger i dag og med stigende hast, så er det informationer, så beslutningerne kan træffes endnu hurtigere på et endnu bedre grundlag, siger John Mahoney. ?
OriginalModTime: 26-04-2006 14:51:26