Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
I en global virksomhed som Danfoss sidder selv de nære kolleger på lokationer spredt i hele verden. Key Account Manager Lene Sørensen arbejder virtuelt tæt sammen med kolleger i Indien.
Hos Danfoss er den tid ovre, hvor man lige bankede på kollegaens dør, hvis man havde brug for at drøfte forskellige problemstillinger. Nu kan kollegerne sidde i Indien, USA eller Letland. Globaliseringen gør, at hver enkelt er ansat der, hvor det giver bedst mening udfra betragtninger om omkostninger, viden eller - i serviceorganisationer - tidszoner.
Den selv samme globale sammensmeltning præger key account manager Lene Sørensens hverdag. Hun har brug for at arbejde sammen med kolleger i Indien og Kina, og før foregik det meget uformelt med striber af e-mails og telefonsamtaler. Resultatet var ikke skidt. De løste opgaverne. Men metoden var uhensigtsmæssig. Derfor bidrog Danfoss' SmartWorker-kursus i Team Collaboration positivt til samarbejdet. Nu har gruppen en formel strategi for møderne på tværs af geografien.
- Alle møderne oprettes virtuelt i vores samarbejdsværktøj. Her ligger agendaer, mødereferater og de dokumenter, vi løbende arbejder på. Møderne foregår stadig over telefonen, men vi har alle samme skærmbillede foran os, forklarer Lene Sørensen.
Kurset lærte dem ikke kun it-værktøjet at kende, men lærte dem også processerne i et godt samarbejde.
Adfærdsændring
På samme måde lærte Lene Sørensen på et andet SmartWorker-kursus om, hvordan hun kunne forbedre sine personlige arbejdsprocesser med understøttelse af it. Resultatet har ikke kun betydet en ændring i brug af it, men en decideret adfærdsændring.
- Kommer der en person ind, der gerne vil i kontakt med mig, så havde jeg tidligere en tilbøjelighed til at svare med det samme. Men afbrydelsen betyder, at man bliver hevet ud af det, man er i gang med. Nu kan jeg finde på at sige til vedkommende, at det da godt kan være, at et svar haster i din verden, men i min gør det ikke, så det må vente, fortæller Lene Sørensen.
Ligeledes forlader Lene Sørensen hver dag kontoret med en tom indbakke. Alle mails er behandlet. Enten er det slettet, arkiveret, lagt ind i kalenderen eller oprettet som en opgave.
- At få renset indboksen svarer også til at få renset hovedet - indboksen er på mange måder blevet min forlængede hjerne, siger hun og konstaterer, at det giver mindre stress i hverdagen. ?
OriginalModTime: 26-04-2006 14:47:12