Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.
HP's forskningslaboratorier udvikler teknologier, der skal gøre internettet allestedsnærværende.
Nettet skal ikke være noget, som man får adgang til gennem en skærm; det skal være noget, som findes overalt omkring os
Visionen om et allestedsnærværende net er noget af det, som driver forskerne hos HP's Mobile and Media Solutions. For at realisere visionen arbejder de med såkaldte mediascapes - medielandskaber. Medielandskaberne er digitale verdener, som skabes ved at kombinere stedbestemmelse med data, lyd og billeder. Eksempelvis vil lyden ændre sig, når en person bevæger sig rundt i et medielandskab, så personen på den måde får en fornemmelse af det digitale landskab.
HP-afdelingen Technology and Lifestyle Integration i den engelske by Bristol har i samarbejde med lokale universiteter lavet en række medielandskaber, heriblandt et medielandskab, hvor man kan genopleve optøjer, der udspillede sig i Bristols bymidte, Queens Square, i 1831.
- Vi har opdelt Queens Square i 37 regioner med tilhørende lydfiler. Afspilningsrækkefølgen af lydfilerne afhænger af, hvordan du bevæger dig rundt på pladsen, siger Phil Stenton, leder af Technology and Lifestyle-afdelingen.
Skuespillere og musikere har indspillet stemmer og lydeffekter, der udgør lydkulissen til begivenhederne, som udspillede sig mere end 170 år siden. Begivenhederne kan opleves i dag ved at bevæge sig rundt på pladsen med en iPaq (HP's bud på en håndholdt computer), der er udstyret med GPS, specialudviklet software og et par hovedtelefoner.
GPS anvendes til at finde ud af, hvor en person befinder sig. På iPaq'en er installeret et program, der bestemmer, hvad der skal ske, når en person bevæger sig inden for et bestemt område. Eksempelvis afspilning af en lydfil, der ved hjælp af et særligt lydmodul kan gøres retningsbestemt, så det opleves, som om lyden kommer bagfra.
Selve programmeringen af et medielandskab foregår med et værktøj udviklet af HP, som kan downloades gratis fra nettet. På et kort markeres forskellige zoner. For hver zone kan man definere forskellige hændelser, der skal udføres, når en person går ind i eller forlader en zone.
I første omgang skabes medieoplevelsen udelukkende ved hjælp af lyd og iPaq'ens skærm.
- Vi kunne anvende briller, der viser et digitalt billede, men så længe der ikke er en løsning på praktiske problemer, som at man skal kunne se, hvor man går i den virkelige verden, så anvender vi iPaq'ens skærm til at vise eventuelle billeder, fortæller Phil Stenton.
Indtil videre er det kun HP's egne iPaq's, der kan anvende softwaren til at skabe de digitale landskaber.
Hvor vi med tiden vil kunne bruge og opleve den nye teknologi, har Phil Stenton ikke noget præcist bud på:
- Applikationer til sightseeing og turister er oplagte, men derudover vil der være en mængde anvendelsesområder, som vi blot ikke har indset endnu, mener Phil Stenton, der sammenligner medielandskabernes nuværende stade med filmmediet, da det var ungt.
I starten havde man ikke rigtig nogen ide om, hvad filmmediet egentlig skulle bruges til. En af de tidlige filmpionerer, Louis Lumiere, mente eksempelvis, at filmen ikke havde nogen kommerciel værdi. Den fejltagelse vil Phil Stenton ikke gentage.
- Vi mener, at det nye medium potentielt har en høj kommerciel værdi, siger Phil Stenton.
Han og de øvrige forskere på HP's laboratorier er ikke alene om den holdning. På Gartners Wireless and Mobile Summit i London i begyndelsen af denne måned blev trends for de næste fem år i den mobile og trådløse verden diskuteret. Et af emnerne var, hvad Gartner betegner som "mobile business 2.0". Hvor brugere i dag som regel anvender en søgemaskine som første skridt til at finde information på nettet, forestiller Gartner sig, at mobile business 2.0 gør information tilgængelig ud fra, hvilken kontekst en bruger befinder sig i. Brugerens kontekst defineres af spørgsmål som: Hvor befinder brugeren sig, hvilke behov har brugeren, og hvad interesserer brugeren? Mobile business 2.0 skal tilbyde information og produkter på den baggrund.
- Nettet i dag er som et leksikon, hvor man altid begynder med indekset (en søgemaskine, red.). Mobile business 2.0 vil være mere som en forlystelsespark, hvor man undersøger, hvad der er omkring en, sagde Nick Jones, vicepræsident for Gartner.
Skeptikere vil måske få for mange associationer til film som Matrix og afskrive den vision som værende mange år ude i fremtiden, men forskerne på HP's laboratorier arbejder ufortrødent videre. Samtidig bliver et af grundelementerne i medielandskaberne, GPS, mere udbredt.
I år omsatte GPS-hardware ifølge ABI Research alene for 15 milliarder dollars, og ABI Research forventer, at det beløb vil stige til 22 milliarder dollars i løbet af de næste to år. På tilsvarende vis er forventningerne til Europas svar på amerikanernes GPS store.
Når det europæiske satellitnavigationssystem Galileo er i luften i år 2010 med en præcision i stedbestemmelse ned til en centimeters nøjagtighed, forventes det at skabe hundredtusindvis af job i Galileo-afledte projekter.
På www.mobilebristol.com
kan privatpersoner hente
en gratis kopi af det
program, man bruger
til at skabe medie-
landskaberne.
Billedtekst:
Phil Stenton ?- Vi lægger
et digitalt lærred hen over
den fysiske verden
Billedtekst:
OriginalModTime: 20-04-2006 14:31:31