Drop andedammen og bliv international

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.


Tænk internationalt med det samme, når du starter virksomhed, lyder rådet fra Dansk Iværksætterforening og en af dansk it-iværksætteres ‘gamle' mænd, Martin Thorborg.

Danske virksomheder kan lære noget af amerikanerne: I USA handler det - groft sagt - om at sælge produkterne og bagefter se, om de er i orden. Lige så groft sagt bliver de danske produkter poleret og nusset om i en sådan grad, at der ikke er hverken tid eller lyst til at bruge energi på at føre dem på markedet og sælge dem. Og da slet ikke internationalt.
- Når danskerne kigger ud i verden, tror vi, at de udenlandske virksomheder er dygtigere, end vi selv er, og at deres produkter er bedre. Men prøv lige at se godt efter: De danske produkter er tit af bedre kvalitet end de udenlandske, siger Martin Thorborg.
Hans Spamfighter er selv et eksempel på en dansk iværksættervirksomhed, der har tænkt internationalt fra starten.
Thorborgs nye virksomhed efter Jubii tog ganske vist de første spæde skridt på det danske marked, men er på kort tid blevet en international succes.
- Lige nu har vi 1.088.618 brugere af vores spamfilter. Der er mindst en bruger i hvert land i hele verden, undtaget Nordkorea og Vatikanstaten, siger Martin Thorborg.
Han mener, at den manglende internationale succes for danske virksomheder blandt andet er et spørgsmål om mindreværdskomplekser. Men de nye it-virksomheder skal glemme det danske marked og satse internationalt med det samme.
- Hvis det er et program, du skal sælge, så skriv den første version på engelsk. Så er du i gang, siger han.
Det handler netop om at komme i gang, komme op i gear og ud på markedet med tempo og drive, lyder det fra et medlem af bestyrelsen i Dansk Iværksætterforening (DIF), Jesper Kring:
- Produkterne skal naturligvis være i orden, ingen tvivl om det. Men det gælder altså også om at få dem ud på markedet hurtigt for at skabe noget drive og noget vækst. Mange virksomheder savner fokus på den kommercielle del, siger han.

En virksomhed kan have de fineste produkter i verden, men bliver de ikke markedsført kommercielt og internationalt, kan det hele næsten være lige meget. Derfor skal nye og veletablerede danske virksomheder blandt andet revurdere deres forretningsmodeller.
- Når 70 procent af danske topledere i en undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation siger, at de ikke har planer om at ændre deres organisation inden for de næste tre år, må alarmklokkerne ringe. Vi skal hele tiden overveje, om vi kan gøre noget bedre og anderledes, mener Jesper Kring, der stejler, når han bliver præsenteret for en typisk dansk holdning som: Vi gør det jo ikke for pengenes skyld, vel?
- Det er fuldstændig vanvittigt. Vi skal tænke dybt kommerciel. Det er lysten der driver værket, javist, men det er stadigvæk money talks, siger han.

Ikke kun mindreværdskomplekser lægger en dæmper på danskernes globale vækstambitioner. Vi har vores sprog imod os. Dansk tales af uhyggeligt få, og engelsk-, tysk- og spansktalende virksomheder har et forspring fra starten.
- Det gør os nok lidt ydmyge. Men den ydmyghed er samtidig vores fordel. Den betyder, at vi går til markedet med større respekt for andre kulturer. Hvor amerikanerne er ligeglade med kunder, som ikke vil have deres produkter på engelsk, er danskerne meget bedre til at opfylde kundernes behov, siger Martin Thorborg.
Han har netop ansat en hollænder, som tager sig af de hollandske kunder, der nu får nyhedsbreve på deres eget sprog.
- Vi har fået seks gange så mange hollandske kunder, efter vi ansatte ham, siger Thorborg.
Spamfighter oplever i øvrigt en øget interesse i kølvandet på Muhammed-krisen. Nogle arabiske kunder har afmeldt deres spamfilter med henvisning til profet-tegningerne. Men mange flere har købt spamfiltret med begrundelsen om, at de ønskede at støtte en dansk virksomhed.

Billedtekst:
Tal dog engelsk!
- Skriv den første version på engelsk, hvis det er et program, du skal ud og sælge. Så er du klar til det internationale marked med det samme, siger Martin Thorborg, stifter af Spamfighter, til iværksættere der længes globalt.
Foto Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere