Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
Cisco omfavner SIP og integrerer IP-kommunikation med Lotus- og Microsoft-produkter.
Du er i gang med en samtale på din mobiltelefon, da du træder ind på dit kontor. Samtalen bliver automatisk flyttet over på din IP-videotelefon eller din computer, og samtalen fortsætter nu som en videokonference.
Det er blot en af de muligheder, Cisco forestiller sig med sit nyeste udspil inden for IP-kommunikation: Cisco Unified Communications. Ifølge Clive Sawkins, leder af Ciscos Unified Communications, skal ordet "unified" tages bogstaveligt. Cisco ønsker at ændre sit image fra leverandør af routere og switches til leverandøren, der samler al kommunikation.
Hvor Skype i lang tid har været bannerfører i IP-telefoni-revolutionen, begynder de store it-leverandører nu at lancere løsninger til erhvervslivet, der leverer den ofte omtalte sammensmeltning af tele og it.
Cisco arbejder sammen med blandt andre Microsoft og IBM om at integrere telefoni på brugerens arbejdsstation. Ciscos Unified Communications vil blandt andet blive integreret med Microsofts Office Communicator og Office Live Communications Server 2005 samt IBM Lotus Sametime.
Hvis der eksempelvis sendes en besked via instant messaging-programmet Sametime til en bruger, der ikke er logget på Sametime, vil den via Unified Communications blive viderestillet til brugerens IP-telefon.
Sammensmeltningen rækker også ud til mobiltelefonerne. Cisco arbejder blandt andet sammen med Nokia om at realisere den automatiske overførsel af telefonsamtale fra mobilnet til trådløst IP-net.
Computerworld fik i sidste måned demonstreret, hvordan Ciscos forskningsafdeling i England anvender prototyper af Nokias e-series mobiltelefoner til at integrere med Unified Communications, så samtalen kan skifte mellem WiFi-net og almindeligt mobilnet. Ved hjælp af access points i det trådløse lokalnet kan Unified Communication registrere, hvor mobiltelefonen er i bygningen. For at få den automatiske overførsel af telefonsamtaler fra mobilnettet til en virksomheds trådløse net i stand skal mobiloperatørerne dog også tages i ed.
- Vi taler for øjeblikket med mobiloperatører som Vodafone og TeliaSonera om, hvordan vi skal håndtere praktiske ting som sikkerhed og betaling, siger Tim Stone, der er senior marketing manager for Unified Communications hos Cisco.
Den automatiske overførsel af telefonsamtaler kommer derfor først i en fase to af Unified Communications.
Et vigtigt element i integrationsmulighederne er SIP-protokollen. Med lanceringen af Unified Communications markerer Cisco fuld opbakning til SIP. Det skaber større integrationsmuligheder for tredjepartsleverandører. Cisco har i mange år anvendt den proprietære standard SCCP, også kaldet skinny, men efterhånden har flere Cisco-produkter fået indarbejdet SIP-protokollen.
- Vi bakker op om SIP, og på et tidspunkt vil SIP overtage al funktionalitet. Vi fortsætter dog med at understøtte Skinny-protokollen i fremtiden, siger Tim Stone.
SIP skaber interoperabilitet mellem IP-telefoniudstyr og betyder, at flere tredjepartsleverandører kan udvikle produkter til Ciscos telefonisystemer. Eksempelvis understøtter Unified Callmanager version 5.0 nu SIP-protokollen fuldt ud. Det giver mulighed for, at tredjepartsleverandører af SIP-telefoner kan levere IP-telefoner til en Cisco-installation.
Som en del af Unified Communications introduceres programmet SIP Verified, der godkender tredjepartsleverandørers overholdelse af SIP.
Centralt i det nye udspil fra Cisco står Unified Presence Server. Den holder styr på, hvor en bruger for øjeblikket kan kontaktes: på mobiltelefon, videotelefon eller instant messaging på pc'en. Som del af Unified Commmunications kommer Cisco med sit bud på en softwareklient, der kan samle kommunikation i et.
Unified Personal Communicator giver mulighed for telefoni, videotelefoni, instant messaging-deling af video og præsentationer. Cisco håber, at Unified Personal Communicator vil blive den centrale applikation, som virksomhedsbrugerne anvender til kommunikation.
På samme tid er Cisco dog også realistisk nok til at erkende, at brugerne allerede har en række forskellige aplikationer, der anvendes til det formål. Derfor vil informationen fra Unified Presence Server også kunne anvendes fra tredjepartsprodukter som IBM Lotus Sametime, Microsofts Office Communicator og Microsoft Live Communications Server 2005.
Cisco mener, at små og mellemstore virksomheder også skal i gang med IP-telefoni. Derfor kommer der en såkaldt Express-udgave af Unified Communication, der ifølge Tim Stone er rettet mod virksomheder med 20-100 brugere.
Billedtekst:
Kommunikationssamler
Cisco vil med sin Unified Personal Communicator samle al kommunikation et sted.
Boks:
sccp
Skinny Client Control Protocol (SCCP) er en protokol udviklet af Cisco. Cisco vil stadig understøtte protokollen.
Boks:
sip
Session Initiation Protocol (SIP) er udviklet af standardiseringsorganet IETF og har tilslutning af langt de fleste leverandører af teleudstyr. Med annonceringen af Unified Communications System bekræfter Cisco sin opbakning til SIP-protokollen.