Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. januar 2006.
Dansk IT tilbyder sammen med staten de offentligt ansatte en certificering i grundlæggende
it-brug.
Dansk IT følger op på brancheforeningens hidtil største succes, pc-kørekortet, med en lignende certificering til offentligt ansatte.
Papiret hedder Det Offentlige IT-Kompetencebevis eller DO-IT, og er blevet til i et samarbejde mellem Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling (SKCC), Dansk IT, en række uddannelsesinstitutioner og offentlige arbejdspladser.
Det er de nye udfordringer med borgernes selvbetjening via nettet og digitaliseringen af en række offentlige tjenesteydelser, der har affødt behovet for at få de offentligt ansatte op på teknologi-beatet. Der kommer nemlig flere og flere arbejdsopgaver, som ESDH (elektronisk sags- og dokumenthåndtering), fakturering og lønsedler.
For at få DO-IT-beviset, skal man bestå prøver inden for otte fagområder, som den offentligt ansatte it-bruger selv har indflydelse på at sammensætte. Grundmoduler, som er obligatoriske, indeholder lære om styresystemer, tekstbehandling, e-mail og internet og endelig et modul om digital forvaltning. De valgfri moduler har emner som database, it-sikkerhed, projektarbejde og billebehandling.
Priserne på certifikaterne ligger mellem 75 og 375 kroner. Flere oplysninger på www.dansk-it.dk og www.sckk.dk.