Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. januar 2006.
Den danske vision for sammensmeltningen af pc-teknologier med forbrugerelektronik i skikkelse af KiSS Technology, kommer til at blive en vigtig byggesten for netværksgiganten Ciscos fremtidige satsning på forbrugermarkedet.
Cisco-selskabet Linksys købte i juli sidste år KiSS Technology efter at have set sig varm på selskabets visioner. KiSS Technology havde på det tidspunkt etableret sig som den første elektronikproducent, der leverede dvd-afspillere, som kunne afspille film i det på pc-platformen populære DivX-format.
Mere afgørende for købet var dog, at Kiss Technology også havde indbygget mulighed for både kablet og trådløs tilslutning til lokalnetværk, så filer kunne hentes fra pc'en og vises på tv'et via KiSS Technologys afspillere. Det passede som hånd i handske i Linksys' vision for den fremtidige udvikling.
Mens moderselskabet Cisco står for større netværk til især virksomheder, koncentrerer Linksys sig om mindre automatiserede netværk til private og mindre virksomheder, hvor det afgørende i dag er behovet for at lade flere pc'er dele en bredbåndsforbindelse.
Udbredelsen af bredbåndsforbindelser er således afgørende for Linksys.
- Uden bredbånd er der ingen, der har grund til at sætte et netværk op derhjemme, siger Robert Auci, europæisk salgsdirektør for Linksys.
Når forbrugerne har sat et netværk op derhjemme, vil Linksys imidlertid have dem til at bruge det til mere end blot at dele en internetforbindelse. Det er her opkøbet af danske KiSS Technology kommer ind i billedet.
Linksys har især fokuseret på trådløse lokalnetværk, hvor den største forhindring i dag er brugervenligheden, mener Robert Auci.
- Hastighed har lavere prioritet for den almindelige bruger end bedre rækkevidde og lettere opsætning, siger han.
Det punkt forsøger Linksys at forbedre i de nuværende produkter med blandt andet en enkelt knap til opsætning af basal sikkerhed på trådløse routere. Når den side af sagen er på plads, skal interessen for lokalnetværk udvides til at omfatte større grupper af befolkningen, end dem med mest mod på ny teknik.
- Når vi samtidig kan få hastigheden op, så kommer KiSS for alvor ind i billedet, siger Robert Auci.
KiSS' bidrag skal være et ekstra es på hånden for Linksys i takt med at udstyr til IP-telefoni, netværk og video smelter sammen og får følgeskab af muligheden for at fjernadministrere eller overvåge hjemmet via bredbåndsforbindelsen.
- Integration mellem udstyret bliver simpelthen nødvendigt. Ideelt kan meget integreres i en router, men softwaren i en medieafspiller kan også bruges til at vise og styre en brugergrænseflade til opsætning af routeren, siger Ivar Beljaars, europæisk produktchef for Linksys.
Ikke overraskende udpeger Linksys og Cisco netop netværket til at blive vinderen i kampen om det fremtidige forbrugermarked, mens det er mere usikkert, om Microsoft får held med at presse elektronikfirmaerne med Media Center-baserede pc'er.
- Det er netværket, konvergensen samler sig om. Pc'en er bare én måde at få adgang til internettet på, siger Ivar Beljaars.
- Vi vil spille på begge heste, tilføjer Robert Auci.
Blandt de kommende produkter fra det opkøbte KiSS er HD-optageren og afspilleren DP-600 samt dens netværkslillebror uden dvd-drev, som er på størrelse med Apples Mac Mini eller en gammeldags madkasse.
Overgangen fra det tekniske til det brede publikum kan også ses i, at Linksys nu har udskiftet det blå og sorte design med et nyt mere diskret sølv-design med runde kanter.
- Design har fået en betydning. Mange installerer netværksudstyret i deres dagligstue, siger Ivar Beljaars.
Billedtekst:
Alt-i-et Sammensmeltningen af hjemmenetværket, telefonen og bredbåndsforbindelsen åbner nye muligheder for Ciscos Linksys, som sidste år købte danske KiSS Technology, vurderer Robert Auci, europæisk salgsdirektør for Linksys.
Billedtekst:
Et dansk kys KiSS Technology lancerede på CES harddisk-optageren DP-600 samt en mindre netværksudgave uden dvd-drev.