Tsunamien kommer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. januar 2006.


- En milliard internet-brugere, der kan bruge teknologien og selv udvikler på virksomhedernes produkter, vil ændre verden. Det næste internet-fænomen, Web 2.0, er i forhold til dotcom-bølgen en tsunami, siger Jesper Bove-Nielsen, it-guru, forfatter og Japan-entusiast.

Revisionsfirmaet KPMG havde en formiddag ved årtusindskiftet hyret Jesper Bove-Nielsen, som skulle fortælle, hvad Den Ny Økonomi ville komme til at betyde for revisionsbranchen. Til flokken af revisorjakkesæt berettede han om Lego Mindstorms, der dengang var Billundkoncernens nye bud på, hvordan man kombinerer it-programmering og legoklodser.
Seancen forgik i rådgivningsvirksomheden Digimental, og revisorerne havde aldrig hørt noget lignende, da han viste, hvordan man kan bygge og programmere en legorobot, der kan kaste karameller efter alle dem i hvide skjorter.
Efter pausen dukkede et bud op med halvtreds kasser Mindstorms-sæt. Dem havde KPMG-chefen bestilt på stedet og fået dem fløjet ind fra Billund, da han så, hvordan hans folk reagerede på mulighederne med det intelligente legetøj.
- Det var et gennembrud for mig at se de revisorer gå amok med deres legetøj. Det var der, jeg for alvor indså, at leg har en enorm magt, hvis man skal udvikle sig selv - eller udvikle noget som helst, siger Jesper Bove-Nielsen.
Oplevelsen med revisorerne sendte ham direkte til skrivepulten, og efter halvandet års arbejde, udgav han bogen Corporate Kindergarten - sæt innovation og talent i spil, en bog, der handler om innovationsledelse. Grundtanken er, at den skaberkraft, der findes i iværksættervirksomheder, skal kombineres med det forretningsmæssige. Lykkes det, har man den ultimative virksomhed.
- Min livsopfattelse kan i dag koges ned til de tre begreber: Leg, læring og profit. Det var den erkendelse, jeg fik, da jeg skrev bogen, siger han.

38-årige Jesper Bove-Nielsen har været med hele vejen i den såkaldte ny økonomi. Han er gået fra legoklodser som barn til programmering som ung, men forlod det nørdede til fordel for det forretningsmæssige, som han udtrykker det.
Allerede i 1999 skrev han bogen E-Business - digitale forretningsstrategier, som med ét, gjorde ham til it-guru og Danmarks Mr. E-Business. Han holdt hundredvis af foredrag i tiden efter udgivelsen af bogen og har arbejdet som rådgiver for etablerede virksomheder, der har brug for at finde deres nye plads med internettet som en bærende del af forretningen.
Ifølge Jesper Bove-Nielsen har der aldrig været tale om en it-boble. Mange dotcom-projekter var dødsdømte på forhånd - men den basale internetteknologi er der ingen, der stiller spørgsmål til.
- Det var ikke en it-boble, det var en kraftig fødselsve. Mange virksomheder startede og lukkede igen, men sådan er iværksætteri. Kun de bedste overlever. Og havde du investeret i Amazon, Yahoo, eBay og Google i år 2000, og solgt dem i dag, ville du få en yderst pæn fortjeneste. For øvrigt er der stadig folk, som bliver milliardærer overnight, som Janus Friis med Skype. Det var hverken en teknologisk boble eller en investeringsboble, siger han.

Ved årtusindskiftet så vi første net-bølge, mener han. Den internetbaserede forretningsmæssige og samfundsmæssige ændring, der er på vej nu, er meget større end den første. Han bruger begrebet Web 2.0, som betegnelse for nettets nye epoke.
- Hvis internettet var bølgen, der ændrede verden, er Web 2.0 en tsunami. Når du har en milliard internetbrugere, er der mange, som selv udvikler på den bestående teknologi. Det sætter it-, tele- og mediebranchen under pres. Virksomhederne kan spille med efter de nye forhold eller blive rendt over ende, siger Jesper Bove-Nielsen.
Som eksempel henter han sin nyindkøbte håndholdte PSP. Det er Sonys nye spillemaskine med en lækker farveskærm. Da han tænder den, er det ikke Sonys Playstation-logo, der dukker op på skærmen, men skrivebordet fra Microsofts operativsystem, Windows XP.
- Se her, det findes slet ikke officielt. Hverken Sony eller Microsoft har lavet en Windows brugerflade til spillemaskinen. Sony bryder sig i det hele taget ikke om, at folk laver om på deres produkter. Men det er den virkelighed, alle it-virksomheder må forholde sig til: Når de udgiver et nyt produkt, er det første, brugerne gør, at hacke det - på den positive måde, for at gøre produktet bedre. Det er en mægtig styrke, og det skal virksomhederne tage imod med åbne arme i stedet for at afvise det.

Et andet eksempel er blogs, altså websites, hvor folk skriver dagbog på nettet. Blogs har allerede i dag stor forretningsmæssig værdi. Mediemogulen Rupert Murdoch købte sidste år blogsitet MySpace for 580 millioner dollars.
- Blogs'ene er med til at ændre det digitale mediebillede. Da TV2 holdt deres Zulu Award-show for nylig, så man masser af publikummer med mobilkameraer. Nogle af de billeder ender sammen med blogskriverens oplevelser, erfaringer og meninger på nettet. Der eksisterer en parallelvirkelighed på nettet, som hele tiden bliver større, og som også medievirksomhederne må forholde sig til. For slet ikke at tale om tele-branchen, der mærker presset fra internettelefoni, siger han.

Han har netop sagt sit job op som investment manager i venturefirmaet Teknologisk Innovation. Tiden var inde til at komme videre. Selvom hans karriereforløb ser meget målrettet ud, er den snarere præget af tilfældigheder, hårdt arbejde og intuition.
- Jeg er aldrig kommet let til noget som helst. Jeg har altid arbejdet meget. Men så længe, jeg kan se muligheder i horisonten, og det føles rigtigt, er det fint. Ellers skal man lade være.
Som dengang i 2000, hvor han blev tilbudt et stort millionbeløb for sin virksomhed, Digimental. Han solgte ikke, for det føltes ikke rigtigt i maven - heller ikke selvom den interesserede køber, en unavngiven dansk it-mand, en dag stillede med en Mercedes med mågevinger og sagde, at den kunne han få med i købet, hvis han slog til nu.

Jesper Bove-Nielsen er gift med Mette Bove-Nielsen, som netop har forladt jobbet som administrerende direktør for JobZonen og Zonerne for at blive R&D-direktør i Orkla Media Digital. Sammen har de datteren Sofie Amalie, som blev en del af familien i marts sidste år.
Japansk kultur fylder meget i parrets bevidsthed. Sushien er hjemmelavet, og på væggen svæver et antikt samurai-sværd, der vidner om, at ejeren er en mand, der både rummer den barnlige glæde over et drabeligt våben, det modne menneskes fascination af en fremmed kultur - og forretningsmandens sans for en god investering.
- Det skal jo ikke være it det hele, siger han.

Billedtekst:
Hvilken boble? - Havde du investeret i Amazon, Yahoo, eBay og Google i 2000, og solgt i dag, ville du få en yderst pæn fortjeneste. Der er stadig folk, som bliver milliardærer overnight. Dotcom-tiden var hverken en teknologisk boble eller en investeringsboble, men en kraftig fødelsve, mener Jesper Bove-Nielsen, forfatter og it-guru.
Foto: Torben Klint

Boks:
Leg, læring og profit
Jesper Bove-Nielsen har lige opsagt sin stilling som investment manager hos Teknologisk Innovation for at rådgive danske virksomheder om innovation. Flittigt brugt foredragsholder, medlem af Innovationsrådet, ekstern underviser på Aalborg Universitet. Redaktør på Børsens Ledelseshåndbog om E-business og Web 2.0. Har arbejdet som principal consultant hos PricewaterhouseCoopers Strategic Change, hvor han også var leder af e-businessafdelingen. Før det, projektchef hos Brainworkers, i dag Framfab, og såmænd også projektleder hos IDG Danmark, der udgiver Computerworld, hvori han skrev klummer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere