Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 25. november 2005.
Danware venter at købe flere virksomheder, efter selskabet netop har købt halvdelen af EnoLogic.
REVITALISERING For fire millioner kroner har Danware købt halvdelen af aalborgensiske EnoLogic, der udvikler filtreringssoftware til private og erhvervslivet. Opkøbet skal give Danware nye produkter på hylderne og falder godt i tråd med selskabets erklærede strategi:
- Opkøbet er et forsøg på at revitalisere salget og i øvrigt få virksomheden til at vokse. Vi har tidligere sagt, at vi ville købe virksomheder, der passede ind i vores forretning, og det eksekverer vi så med overtagelsen af Enologic, siger administrerende direktør Peter Grøndahl.
På spørgsmålet om strategien levner plads til yderligere opkøb, siger Danware-direktøren:
- Opkøbene slutter ikke med EnoLogic.
Umiddelbart afkast
Danware forventer umiddelbart afkast af investeringen i EnoLogic. På længere sigt er det planen, at EnoLogics filtreringssoftware skal integreres i Danwares fjernbetjeningsprodukter, men det behøver man ifølge direktøren ikke vente på:
- Man kan jo allerede bruge filtreringssoftwaren sammen med vores produkter. EnoLogic behøver i første omgang ikke være en integreret del, siger han.
Danwares speciale er fjernbetjeningssoftware til pc'er og er mest kendt for produkterne NetOp Remote Control og NetOp School.
Ud i verden
Hidtil er Enologics filterprodukt kun blevet solgt i Danmark, men Danware har bestemt tænkt sig at drage fordel af sin verdensomspændende salgskanal.
- Mere end 90 procent af vores omsætning henter vi på eksport til primært det amerikanske marked, siger Peter Grøndahl og tilføjer følgende om de kommende år:
- Vi skal være dygtigere til at drage nytte af, at vi har et par af verdens bedste produkter inden for deres respektive områder, og vi skal også blive dygtigere til at stjæle markedsandele fra konkurrenterne. Det har vi ikke været gode nok til.