Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 9. september 2005.
Ved at overtage det danskejede sms-selskab Orion Information Services sikrer CellPoint sig en platform på det amerikanske marked.
OPKØB
For lige ved 10 millioner danske kroner i nyudstedte CellPoint-aktier overtager det svenske børsnoterede it-selskab CellPoint med danske Michael Mathiesen i spidsen det danskejede amerikanske sms-selskab Orion Information Services.
Opkøbet skal blandt andet give CellPoint et brohoved i USA. For Orion var det et spørgsmål om at komme videre i en fart.
- Vi stod i en situation, hvor der skulle ske noget. Vi havde kontakt med tre-fire interesserede investorer, hvoraf CellPoint var en, og selv om tilbuddet fra CellPoint måske ikke krone for krone og aktie for aktie er det bedste, er jeg sikker på, at det på længere sigt bliver en rigtig god forretning, siger medstifter af Orion Kristian Gjerding, der fortsætter som administrerende direktør for det amerikanske selskab, der kommer til at hedde CellPoint Connect og får hovedkvarter i Florida.
Hurtigt i gang
Orions 11 ansatte laver infrastruktur til sms-baseret markedsføring - et område, der ifølge Kristian Gjerding for alvor er ved at tage fart i USA. Det kan dog endnu ikke ses i Orions regnskaber, der ifølge direktøren ender på en omsætning omkring en million danske kroner for 2003/2004 og cirka 10 millioner for 2004/2005.
Han er godt klar over, at salgsprisen på 10 millioner i sig selv ikke er imponerende, men det er efter hans opfattelse til gengæld de muligheder, som opkøbet bringer med sig.
- For det første kommer CellPoint hurtigt ind på det amerikanske marked. CellPoint har allerede nu en flyvende organisation, der kender det marked, de gerne vil operere i. Og så får vi adgang til nogle produkter, som er attraktive for vores kunder, siger Kristian Gjerding.
Orion har også kontakt til de store teleoperatører og en række førende amerikanske selskaber, og direktøren ser frem til at have flere varer på hylderne.
- Når man skal ind på de store selskaber, er det nødvendigt at kunne tilbyde mere end én ting, og der supplerer vores produkter hinanden utrolig godt, siger Kristian Gjerding.
Datingselskab
Orion blev allerede CellPoint-partner for godt et halvt år siden og har siden arbejdet ihærdigt med at sikre ordrer på blandt andet CellPoints trådløse headset.
- Vi har blandt andet kontakt til et stort amerikansk mobilselskab, der nu har kastet sig ud i VoIP, og det er meget interesseret i at kunne tilbyde CellPoints headset, siger Kristian Gjerding.
Orion blev stiftet i 2003 og var oprindelig et sms-dating-selskab, men nu handler det fortrinsvis om infrastrukturløsninger til for eksempel markedsføring.
Orion Information Services har i alt fået tilført 15 millioner danske kroner fra eksterne investorer.