Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. august 2005.
Elektronikproducenten LG vil fremover sælge avancerede bærbare på det danske marked, men introduktionen kan blive forstyrret
af Dells ventede offensiv, påpeger analytiker.
LG Electronics fra Sydkorea meddelte tidligere på ugen, at virksomheden vil sælge bærbare på det danske marked.
Lanceringen kommer officielt til at ske på torsdag i næste uge, og LG's forventninger til det danske marked er høje.
- Vi forventer at nå en markedsandel på fem procent inden udgangen af 2006, hvilket vil bringe os i top fem over de mest solgte bærbare i Danmark, siger nordisk ansvarlig for LG's notebooksalg Patrik Andersson.
LG har sammensat et sortiment på tre maskinserier med varierende modeller. En retter sig mod professionelle brugere, der ønsker at erstatte den stationære med en bærbar. En byder på meget lette, men kraftige maskiner. Den sidste serie er underholdningsmaskiner med brede skærme og god grafik.
- Vi tror, vi har sammensat et modelprogram, der er attraktivt for forhandlerne at kunne vise frem. Det danske marked er barskt, og jeg tror, der er et behov hos forhandlerne til at kunne vise noget nyt frem - et nyt mærke og nogle nye funktioner, og det har vi, siger Patrik Andersson.
To distributører
Ud over at være både lette og kraftige har enkelte modeller indbygget fjernbetjening og separat numerisk tastatur. Funktioner, som ifølge LG-chefen ikke findes på konkurrenternes modeller i samme prisklasse.
- Derfor tror jeg vi vil kunne nå vores omsætningsmål, også selv om det danske marked måske er det sværeste i Norden, siger Patrik Andersson.
LG har solgt 1.000 notebooks i Sverige og Finland siden introduktionen i juni, oplyser Patrik Andersson.
LG Electronics har indgået distributionsaftaler med henholdsvis SMG og Scribona. SMG er i forvejen distributør af LG's plasmaskærme, og Patrik Andersson forventer, at de to distributører supplerer hinanden godt.
- SMG er vældig god til markedet for små og mellemstore virksomheder, og Scribona har foruden den nordiske vinkel også godt fat på corporate-markedet, så jeg forventer, at det er et rigtig godt setup, siger han.
Trussel fra Dell
Ifølge analysechef i IDC Nordic Karsten Fogh Ho-Lanng er der rigelig mulighed for, at LG vil kunne nå sine vækstmål.
- Hvis LG kan slippe af sted med at overføre sin position fra fladsskærms-tv-markedet, og folk kan genkende produkterne som billige og af en vis kvalitet, så mener jeg nok, der skulle være en chance for, at LG får en bid af det danske marked. Det er godt nok et trængt marked, men det er også et voksende marked, siger han.
Han peger dog på, at en faldende markedsandel for Dell kan stikke en kæp i hjulet på LG's planer.
- Dell er klemt en lille smule på sine markedsandele også på de bærbare, og det kan betyde, at vi vil se en offensiv fra Dells side. Hvis det viser sig at være rigtigt, så bliver det måske besværligt for LG, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
LG vil i første omgang gå efter markedet for business-to-business-forhandlere, men senere vil også detail komme til.
Billedtekst:
- Vi forventer at nå en markedsandel på fem procent inden udgangen af 2006, hvilket vil bringe os i top fem over de mest solgte bærbare i Danmark, siger nordisk ansvarlig for LG's notebooksalg Patrik Andersson.