Cirkushesten sælger stadig billetter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 12. august 2005.


Michael Mathiesen er igen kommet i mediernes søgelys på grund af sin utraditionelle stil. Jeg kan ikke gøre tingene anderledes, siger han, der i dag er direktør for svenske Cellpoint.
Manege "Den gamle cirkushest kan åbenbart stadig sælge billetter." Sådan er kommentaren fra Michael Mathiesen, tidligere administrerende direktør i 2M Invest og formand for IT-Brancheforeningen, efter flere blades skriverier om både økonomiske og patentmæssige problemer i Michael Mathiesens nuværende selskab - det svenske, børsnoterede headsetfirma Cellpoint.
Billetterne blev ikke mindst solgt i dagbladet Børsen, hvor Michael Mathiesen kunne se en historie om et næsten et år gammelt sagsanlæg være blandt månedens mest læste historier på avisens hjemmeside.
- Det er en gammel historie, og der er ikke noget nyt i den, men der er åbenbart stadig nogle, der synes, det er interessant, siger han til Computerworld Itbranchen.
Michael Mathiesens nye selskab har danske lokaler i Frihavnen i København i Nordisk Films gamle kopieringslokaler, hvor filmselskabet i tresserne sørgede for kopifremstilling af film til hele verden. I dag er området udlejet til trendy og trendsættende iværksættervirksomheder, og Michael Mathiesens headset-firma passer godt ind i blandingen af reklamefirmaer og hi-tech-virksomheder.

Åbenhed
Ulasteligt klædt er den 46-årige Michael Mathiesen stadig, og selv om han har været tyve år i it-branchens værste dønninger, kan han stadig snyde sig ind på ungdomsrabat i Det Kongelige Teater. Den drengede charme har dog fået et par kontante anstrøg, der til tider dukker frem omkring munden, når samtalen berører emner, der ikke er alt for interessante for den hårdtprøvede iværksætter.
Men ellers er varemærket i dag, som det var gennem hele it-boblen: Åbenhed, åbenhed og åbenhed. Michael Mathiesen svarer og redegør beredvilligt for de forhold, der har bragt hans firma frem i medierne igen - og har svært ved at skjule en undren over, at lige præcis de forhold kan være så interessante, at de skal blæses op til, at Cellpoint er i økonomisk uføre.
- Jeg kan ikke genkende den udlægning, som jeg har læst i medierne. Det svarer ikke til det billede, jeg har. Det er rigtigt, at der har været en række forhold fremme, men der er ikke rejst nogen sager, siger han.
Hurtig reaktion
En anden tvist har været Michael Mathiesens karambolage med den tidligere samarbejdspartner Michael Varming, som mod aktier i Cellpoint solgte sit firma til Cellpoint - og dermed også solgte nogle meget lovende rettigheder til en særlig måde at sætte et headset fast i ørerne. Senere forsøgte Varming at få omstødt handlen med henvisning til, at han ikke havde fået en ordentlig orientering om en amerikansk retssag, som han frygter kan gøre hans aktier i Cellpoint meget mindre værd.
Michael Mathiesen vil helst ikke kommentere indholdet i sagen, men beklager, at samarbejdet med Michael Varming foreløbigt er endt som juridisk slagsmål.
- Michael Varming fik sig godt betalt i aktier, og jeg er ked af, at det er endt på denne måde, siger han.
- Betyder dine forretningsmæssige ambitioner, at du bevæger dig længere for at sikre, at du når dine mål?
- I denne branche har produkterne en levetid på mellem 12 og 15 måneder. Der er ikke tale om, at vi kan beskytte et patent i årevis, så det er nødvendigt at kunne reagere hurtigt, og det kan da godt være, at det er lidt hurtigere, end andre måske forestiller sig det.

Da boblen brast
Michael Mathiesen har taget hele turen gennem it-branchen, som først kæledægge og nærmest kronet konge, da han i 2000 både var formand for IT-Brancheforeningen og førte 2M Invest på børsen med en samlet kapitaltilførsel på 450 millioner kroner. Siden brast boblen, og Mathiesens konglomerat af over 50 selskaber blev spredt. De fleste gik konkurs, men en række perler har forsøgt at overleve som mindre, selvstændige selskaber.
Medierne var straks over den faldne it-superstjerne, og i næsten et år var der ingen i Danmark, der ønskede at bruge den unge erhvervsmands erfaringer eller måske vigtigere - internationale netværk. Michael Mathiesen har ikke lyst til selv at lyde som en grædekone, men peger i stedet på, at den danske iværksætterkultur fokuserer alt for snævert på at score en umiddelbar gevinst ved eksempelvis et salg af iværksættervirksomheden - det som er blevet kaldt BMW-mentaliteten: Når først iværksætteren har tjent så mange penge, at han kan købe en stor bimmer, så stopper hans ambitioner der.

Danmark kan godt
Der står ingen steder, at danske virksomheder ikke kan være dem, der sætter den internationale dagsorden, påpeger Michael Mathiesen. Efter hans opfattelse har danske virksomheder og iværksættere masser at byde på.
- Vi er drøngode til at integrere ting og bruge dem på tværs. Det man også kalder konvergens. Vi er tilmed et lille land, så vi kan hurtigt prøve tingene af og på den måde sikre os et betydeligt internationalt forspring. Men når det er sagt, så betyder størrelse også noget, for når du har størrelsen, så sætter du også automatisk dagsorden. Men selv her kan danske virksomheder manøvrere mellem benene på eller rundt om de store virksomheder, hvis de blot stoler mere på, at de har det, der skal til, siger han.
Michael Mathiesen peger blandt andet på det nordiske mobilnetværk NMT, der med sine rødder i 80'erne har dannet grundlaget for den skandinaviske dominans inden for mobilteknologi.
- Det er et eksempel på, hvordan nogle politiske beslutninger kan bane vejen for en helt ny industri. Borgerkortet er et andet eksempel, der desværre døde, men som, hvis det var blevet gennemført, ville have medført en hel skov af forretningsområder, hvor danske virksomheder ville være førende, og andre lande ville kopiere de danske modeller, siger han.

Tro
I Cellpoint føler Michael Mathiesen sig godt tilpas. Han er sikker på, at den trådløse teknologi og det meget lille headset (verdens mindste) vil slå igennem, når blandt andet internettelefoni som Skype slår igennem.
- Jeg bruger selv Skype, når jeg er i USA. Almindelige telefonsamtaler over Atlanten kan hurtigt løbe op i mange hundrede dollars. Nu koster de ikke andet end en internetopkobling, og man mærker slet ikke, at man har sit headset på, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere