Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 20. maj 2005.
Printerleverandøren OKI vil ikke længere bare lange kasser med nye printere over disken. Nu skal skuden drejes til at sælge samlede dokumenthåndteringsløsninger.
STRATEGI
Godt et år har OKI i Danmark brugt på at forberede sig til en ny strategi. Printerleverandøren, der tidligere først og fremmest har solgt kasser med hardware, vil fremover fokusere forretningen på salg af dokumentløsninger.
Det forløbne år er blandt andet gået med uddannelse af salgsmedarbejdere i det nye arbejdsområde, ligesom serviceteknikerne skal have løftet kompetencerne.
Men det er ikke kun salgsfokus, OKI ændrer. Virksomheden får også nyt navn og vil fremover præsentere sig som OKI Printing Solutions.
Nye modeller
Samtidig vil firmaet med en stribe nye modeller erobre markedsandele fra de traditionelle producenter af kopimaskiner.
- I vores salgsstyrke har vi det seneste år fokuseret på at ansætte personer, der har erfaring med løsningssalg. Derudover har vi investeret mange ressourcer i at uddanne det eksisterende personale. Fremover er sælgerne ikke kun rustet til at afgøre, hvilke printere kunderne har brug for. Nu er de også i stand til at rådgive virksomhederne om, hvordan man bedst muligt optimerer dokumentstyring og dokumentworkflow. Eksempelvis vil de kunne rådgive om, hvilke dokumenter der bedst egner sig til at være elektroniske, og hvilke der bedst egner sig til at blive opbevaret på papir, siger landechef i OKI Lars Hargaard.
Den danske afdeling følger trop med OKI i 120 andre lande, der alle skifter strategi og navn samt overgår til nyt logo.
Bredere support
En af de nye udfordringer for servicemedarbejderne i OKI er, at de fremover ikke kun skal være gode til at servicere printerne.
- Supporten skal være i stand til at rådgive inden for flere forskellige softwareløsninger. Printere fungerer sammen med alle virksomhedens it-systemer, og derfor er det vigtigt, at supporten ikke kun fokuserer på printeren, men også på de systemer, den er tilkoblet. Det kan være alt fra komplicerede dokumenthåndteringssystemer til support vedrørende interfaces på Citrix-løsninger, siger landechefen.
Billedtekst:
OKI ændrer ikke blot salgsfokus, men også navn og vil fremover præsentere sig som OKI Printing Solutions.
Billedtekst:
- Printere fungerer sammen med alle virksomhedens it-systemer, og derfor er det vigtigt, at supporten ikke kun fokuserer på printeren, men også på de systemer, den er tilkoblet, siger landechef i OKI Lars Hargaard.