OKI skifter strategi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 20. maj 2005.


Printerleverandøren OKI vil ikke længere bare lange kasser med nye printere over disken. Nu skal skuden drejes til at sælge samlede dokumenthåndteringsløsninger.

STRATEGI 
Godt et år har OKI i Danmark brugt på at forberede sig til en ny strategi. Printerleverandøren, der tidligere først og fremmest har solgt kasser med hardware, vil fremover fokusere forretningen på salg af dokumentløsninger.
Det forløbne år er blandt andet gået med uddannelse af salgsmedarbejdere i det nye arbejdsområde, ligesom serviceteknikerne skal have løftet kompetencerne.
Men det er ikke kun salgsfokus, OKI ændrer. Virksomheden får også nyt navn og vil fremover præsentere sig som OKI Printing Solutions.

Nye modeller
Samtidig vil firmaet med en stribe nye modeller erobre markedsandele fra de traditionelle producenter af kopimaskiner.
- I vores salgsstyrke har vi det seneste år fokuseret på at ansætte personer, der har erfaring med løsningssalg. Derudover har vi investeret mange ressourcer i at uddanne det eksisterende personale. Fremover er sælgerne ikke kun rustet til at afgøre, hvilke printere kunderne har brug for. Nu er de også i stand til at rådgive virksomhederne om, hvordan man bedst muligt optimerer dokumentstyring og dokumentworkflow. Eksempelvis vil de kunne rådgive om, hvilke dokumenter der bedst egner sig til at være elektroniske, og hvilke der bedst egner sig til at blive opbevaret på papir, siger landechef i OKI Lars Hargaard.
Den danske afdeling følger trop med OKI i 120 andre lande, der alle skifter strategi og navn samt overgår til nyt logo.

Bredere support
En af de nye udfordringer for servicemedarbejderne i OKI er, at de fremover ikke kun skal være gode til at servicere printerne.
- Supporten skal være i stand til at rådgive inden for flere forskellige softwareløsninger. Printere fungerer sammen med alle virksomhedens it-systemer, og derfor er det vigtigt, at supporten ikke kun fokuserer på printeren, men også på de systemer, den er tilkoblet. Det kan være alt fra komplicerede dokumenthåndteringssystemer til support vedrørende interfaces på Citrix-løsninger, siger landechefen.

Billedtekst:
OKI ændrer ikke blot salgsfokus, men også navn og vil fremover præsentere sig som OKI Printing Solutions.

Billedtekst:
- Printere fungerer sammen med alle virksomhedens it-systemer, og derfor er det vigtigt, at supporten ikke kun fokuserer på printeren, men også på de systemer, den er tilkoblet, siger landechef i OKI Lars Hargaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere