Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 13. maj 2005.
En ny produktportefølje får nu Citrix til at skifte strategi. Fremtiden er ikke længere kun terminalservere, men hele adgangskontrollen fra alle tænkelige enheder til alle virksomhedens it-ressourcer.
STRATEGI
Normalt forbindes Citrix med tynde klienter og avancerede terminalserver-løsninger, der kører på centrale mainframecomputere, men en række firma- og teknologiopkøb gennem de seneste par år giver nu Citrix en helt ny palet af løsninger, der bringer selskabet et afgørende skridt fremad.
- Vi er kendt for serverbased computing og at give fjernadgang til Windows. Vi er blevet synonyme med tynde klienter, men nu har vi fået flere produkter på banen til at håndtere brugernes opsætning. Det vi kan tilbyde nu er on demand computing, siger marketingdirektør i Citrix Norden Kurt Svenson.
On demand computing dækker i princippet over løsninger, der giver brugerne adgang til enhver tænkelig dataressource, der måtte være relevant for brugeren - uanset platform. Kurt Svenson er godt klar over, at leverandører som HP og IBM leverer noget tilsvarende.
- Vi adskiller os fra vores konkurrenter, fordi vi er de eneste, der kan tilbyde en samlet integreret løsning, der styrer selve adgangen til de ønskede data eller applikationer uanset, hvilket device brugeren måtte anvende, siger han.
Tilfredsstille efterspørgsel
Det er ikke mindst den store erfaring inden for styring af adgangskontrol til ressourcer, der gør løsningen fra Citrix anderledes end konkurrenternes. For Citrix handler det nemlig ikke kun om at knytte forskellige applikationer sammen med en terminal eller device, som Citrix kalder det. Det handler i højere grad om at kunne styre, hvilken adgang den enkelte bruger og det konkrete device skal have til den givne applikation.
- Vi kan analysere, hvilken enhed brugeren anvender, og på den måde kan vi bestemme, hvilke muligheder brugeren skal have til rådighed.
Det kan eksempelvis være
at downloade informationer i et regneark, eller om data kan ændres eller kun læses, siger Kurt Svenson.
Citrix håber først og fremmest at kunne tilfredsstille en efterspørgsel fra de eksisterende kunder, men marketingdirektøren forventer, at mange nye kunder vil få øjnene op - ikke mindst når partnerne er blevet uddannet i de nye muligheder.
- Lige nu drejer det sig om at skabe noget opmærksomhed og få vores forhandlere, der måske har været vant til at sælge en lille gruppe af vores produkter til nu at forstå, at det, vi sælger, er meget mere, end det de kender. Forhandlerne skal nu erhverve de nye certificeringer, men til gengæld er der også mulighed for meget ny forretning, siger Citrix-direktøren.
Helt nye forhandlere
Ifølge system engineer i Citrix Jan Werenfeldt vil de nye produkter også kunne åbne døren for helt nye forretningsområder hos partnerne.
- Tidligere har vi nærmest kun haft et produkt, men ved at vi nu har fået flere produkter, giver det også vores forhandlere helt nye muligheder for at komme i dialog med en kunde, som ikke er Citrix-kunde i forvejen. Så for vores partnere er det også et spørgsmål om at få nogle nye kontakter til markedet, siger han.
Hos netværksleverandøren Axcess hilser man det nye initiativ velkommen, selv om administrerende direktør Stig Abildsø ikke forestiller sig, produktsuiten kan bruges til at hverve helt nye kunder.
- Det er en udvidelse af deres produktlinie, som vi ser frem til at kunne tilbyde vores kunder, men vi vil ikke begynde at uddanne os i en helt ny produktlinie, når vi allerede har kompetencerne i forhold til andre produkter, siger han.
Citrix købte i 2004 det amerikanske it-selskab Expertcity, hvilket har givet Citrix adgang til en helt ny portefølje af
onlineprodukter, inden for samarbejdsværktøjer, help-desk og systemovervågning, Efter Kurt Svensons opfattelse kan de nye produkter åbne døren for helt nye forhandlere.
- Det kan være revisorer eller advokater, der kan se en ide i at få solgt nogle licenser til eksempelvis samarbejdsfunktion eller helpdeskfunktion, så de på den måde kan spare noget tid og arbejde tættere sammen med deres kunder, siger Kurt Svenson.
Billedtekst:
Kurt Svenson, marketingdirektør i Citrix Norden, vil skabe opmærksomhed hos forhandlerne.