Arkitektur er mere end teknik

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 6. maj 2005.


Arkitekturen for en virksomheds it-systemer er andet end netværk, servere og applikationer. Veldefinerede processer er en vigtig ingrediens.

Kurt Kristiansens it-karriere har bragt ham fra operatør i Datacentralen over driftschef i NKT til Storage Manager hos Handelsbanken samt teknisk infrastruktur-arkitekt hos Danske Bank og DMdata. I dag er han afdelingschef hos IBM. Hans baggrund giver ham en stærk teknisk profil, men for Kurt Kristiansen er teknikken ikke det vigtigste.
- Arkitektur er ikke kun teknik som hardware og software. Det er i høj grad også et spørgsmål om at have veldefinerede processer og en organisation, der understøtter arkitekturen, siger Kurt Kristiansen.
Som arkitekt er han blandt andet med til at udarbejde tilbud til kunder med henblik på at overtage kundernes it-drift. Ifølge Kurt Kristiansen er det vigtigt for en arkitekt at få defineret, hvilke krav der er til den service, kunden forventer.
- Når kunden siger: "Jeg vil have noget, der kan det her", så er det arkitekten, der siger: "Så har du brug for to stykker af den her hardware og tre stykker software af dem her", siger Kurt Kristiansen, der ser den serviceorienterede arkitektur som et godt eksempel på, hvordan man kan være med til at stille krav til den service, som kunden ønsker.
- Når man arbejder med en serviceorienteret arkitektur, kan man være ligeglad med, hvem der leverer servicen. Man skal blot være sikker på, at servicen lever op til de krav, som kunden stiller, siger Kurt Kristiansen, der har været hos IBM siden december sidste år, da DMData blev en del af IBM.

Krav til en service kan eksempelvis gå på, at den skal være tilgængelig døgnet rundt, graden af sikkerhed i løsningen, samt hvor lang tid der må gå, før servicen er i luften igen, hvis der sker et systemnedbrud.
- I dag er det måske kun ti procent af fejlene, der skyldes hardwarefejl. Resten er software- eller procesfejl, siger Kurt Kristiansen, der derfor lægger stor vægt på, at arkitekten er med til eksempelvis at fastlægge standarder og procedurer for, hvordan et systemnedbrud skal håndteres.
- Man kan ikke få 24 timers drift syv dage om ugen, hvis ikke man har styr på Incident Management, siger Kurt Kristiansen.
Incident Management handler om, hvordan man håndterer en systemfejl.
- Når der opstår en fejl, skal der være en person, der er Situation Manager. Han har ansvaret for, at det videre forløb i fejlhåndteringen følger de procedurer, der er beskrevet. Incident Management er en slags drejebog for, hvem der gør hvad i en fejlsituation, siger Kurt Kristiansen.

Hos IBM er der forskellige typer af arkitekter. Man kan vælge at specialisere sig som storagearkitekt, netværksarkitekt, sikkerhedsarkitekt eller lignende. Der er også mulighed for at blive arkitekt på et mere overordnet niveau.
Som Technical Solution Architect eller Lead Architect arbejder man med den overordnede arkitektur og sørger for, at de enkelte dele - storage, netværk og andre elementer - tilsammen giver en arkitektur, som lever op til kundens krav. Endelig er der Account Architect, der er tilknyttet en bestemt kunde.

Som en del af processen med at blive arkitekt kan man vælge at blive certificeret i IBM's interne arkitektforløb. IBM har en Reference Arkitektur, som arkitekterne kan trække på, når de skal sammensætte en løsning til en kunde.
- Man kan betragte Reference Arkitekturen som et skuffedarium med en masse forskellige skuffer, som arkitekten kan hive ud alt efter, hvilke krav der er til en løsning. Hvis man eksempelvis skal bruge en netværksløsning, kan man hive netværksløsningsskuffen ud, og der ligger så et produkt og en tilhørende procedure, som arkitekten kan anvende i sin løsning til kunden, fortæller Kurt Kristiansen.
Reference Arkitekturen er to år gammel og sammensat på baggrund af IBM-arkitekternes erfaringer. På samme måde har nogle arkitekter været med til at specificere nogle standardarkitekturer til On Demand-løsninger. Eksempelvis er der defineret fire forskellige mainframe-modeller: Basic, Advanced, Platinum og Platinum+.
Platinum+-løsningen er den, hvor der er de skrappeste krav til eksempelvis sikkerhed, oppetid, og disaster recovery. Typisk vil finansielle virksomheder vælge en platinum+-løsning.

Arkitekturarbejdet er en proces, hvor der hele tiden kan laves forbedringer. For tiden er Kurt Kristiansen involveret i at specificere arkitekturen for de mest krævende kunder. Arkitekturen defineres som altid ud fra forretningsmæssige krav.
- Det kan være krav om, at datacenteret aldrig må være nede, og at der ikke må ske degradering af services, siger Kurt Kristiansen.
Med degradering af services menes eksempelvis, at man kan have en opsætning med to servere, hvor den ene fungerer som backup i tilfælde af en fejl. Hvis der opstår en fejl, vil brugerne ikke opleve nogen problemer, fordi backup-serveren overtager den fejlramte servers arbejde.
Der vil dog være tale om en degradering af service, da der nu pludselig er et single-point-of-failure; hvis backup-serveren også rammes af en fejl, vil brugerne blive ramt af et systemnedbrud. For at undgå det kan man i stedet for have tre servere. Det hele er selvfølgelig et spørgsmål om forretningskrav, og hvad kunden er villig til at betale for de krav.

Arkitektur-projektet er et europæisk projekt, og under arbejdet med at definere en arkitektur, der kan leve op til de skrappe forretningskrav, skeler Kurt Kristiansen sammen med sine europæiske arkitektkolleger til Reference Arkitekturen.
- Vi vender os altid først mod reference-arkitekturen for at se, om dens løsninger kan opfylde kravene. Hvis ikke, prøver vi at få den til det, ellers må vi forsøge at trække på andre erfaringer, oplyser Kurt Christiansen.
Selvom IBM gør meget ud af procedurer og certificeringer, mener Kurt Kristiansen, at en arkitekts arbejde er afhængig af arkitektens baggrund.
- Det er personafhængigt, hvad en arkitekt laver. Men det gælder generelt, at man skal kunne designe en løsning, der lever op til den service, som kunden efterspørger. Det er også vigtigt at forstå organisatoriske forhold og have et stort netværk, man kan trække på, siger Kurt Kristiansen.

Boks:
Forandring er det eneste konstante
Det er nærmest blevet et mantra, at det gælder om at etablere en arkitektur, der er forberedt på forandringer og integration af nye systemer. Især i det offentlige, hvor en række initiativer skal skabe services på tværs af de administrative grænser, ligesom det er svært at forestille sig strukturreformen uden et større arbejde med arkitekturen. Også private virksomheder har erkendt, at forandring er det eneste konstante, og at det gælder om at have en arkitektur, der er forberedt.
For ti år siden drejede diskussionen sig mest om opbygningen af it-systemerne, og hvilke platforme og sprog der var de rigtige. I dag starter arkitektur-arbejdet med at definere, hvor de aktiviteter, som it-systemerne skal understøtte, passer ind i virksomhedens samlede aktiviteter. Det betyder, at arbejdet med arkitektur, der stadig opfattes som ret abstrakt af de fleste, skal længere ud i virksomhederne.
I dette tema forsøger vi at bringe diskussionen ned i øjenhøjde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere