Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2005.
Halvandet år efter, at Toshiba besluttede at droppe Scribona og selv overtage salg og distribution af multifunktionsmaskiner, er der for alvor kommet skred i forretningen.
DOKUMENTER
Der er for alvor kommet farver på Toshiba Tecs danske forretning her halvandet år efter, at den japanske elektronikproducent besluttede at droppe Scribona som eneagent i Norden og selv overtage salg og distribution.
I Danmark blev opbygningen af det danske forhandler- og distributionsnet lagt i hænderne på Steen Svartzengren, der blev hentet hjem fra printerleverandøren Lexmark i Paris. Siden er tiden gået med at opbygge den danske serviceorganisation, og i dag er der 35 ansatte i Toshiba Tecs danske afdeling.
- Vi har været meget optaget af at opbygge den danske forretning, så vi selv står for at servicere kunderne med vores teknikere, men derudover har vi også arbejdet meget med opbygning af forhandlernettet. Vi har desværre måttet sige farvel til to forhandlere i henholdsvis Århus og Aalborg, så i netop det område er vi på udkig efter en ny forhandler, siger Steen Svartzengren.
Farvespecialister
Det er først og fremmest farvemultifunktionsmaskiner, som Toshiba Tec satser på, og her har væksten i salget været på 200 procent fra 2003 til 2004.
- Det vigtigste på dette marked er, at man har de rette kompetencer. Derfor har vi også ansat farvespecialister, der forstår kundernes sprog og problemstillinger. Hvis du eksempelvis skal sælge en løsning til et reklamebureau, nytter det ikke noget, at der står en og snakker teknik. Her er det løsningen, der er det vigtigste, siger Steen Svartzengren.
Han forventer en salgsvækst på 100 procent i 2005, og det skyldes ikke mindst, at Toshiba Tec har fokus på netop salg af løsninger.
- Vi vil gerne styrke vores forhandlernet, og vi investerer meget i uddannelse, for det, man sælger i dag, er kompetence, siger han.
Toshiba Tec har allerede en lille håndfuld dedikerede forhandlere, og som nævnt er Steen Svartzengren på udkig efter flere. Ikke mindst den nord-/østjyske forhandler håber Steen Svartzengren at kunne lave en eneforhandleraftale med.
- Vi har så meget at byde på i vores produkt- og løsningssortiment, så vi synes, at det vil være en fordel med en dedikeret forhandler, siger han.
Ud over særlige farvekompetencer har Toshiba Tec investeret i løsninger, der integrerer kopieringsløsninger med elektronisk dokumenthåndtering. Toshiba Tec har blandt andet indgået en forhandleraftale med Nordisk Dokumentkompagni, der anvender Toshiba Tecs produkter i forbindelse med sit egetudviklede dokumentbehandlingssystem. Målet for Toshiba Tec i 2005 er ud over væksten på 100 procent også at opnå en markedsandel på 6,5 procent på totalmarkedet.
Billedtekst:
- Vi har været meget optaget af at opbygge den danske forretning, så vi selv står for at servicere kunderne, siger administrerende direktør i Toshiba Tec Steen Svartzengren.