Partnernes mand

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. april 2005.


Danske Cisco-partnere behøver ikke frygte, at de vil blive glemt, når verdens største netværksleverandør tromler frem. Den nye administrerende direktør for Cisco Danmark, Mogens Bransholm, er nærmest et barn af kanalen og forstår dens betydning.
optimisme Selv synes han ikke, han kunne være kommet til at stå i spidsen for Cisco Danmark på et meget bedre tidspunkt. 41-årige Mogens Bransholm, der i snart et par måneder har været administrerende direktør for verdens største netværksleverandørs afdeling i Danmark, ser lyst på fremtiden for Cisco i Danmark.
- For første gang i lang tid er vi i gang med at ansætte folk. Vi vil gerne have flere gode medarbejdere om bord. Vi er optimistiske med markedet, og jeg tror, man vil mærke et optimistisk Cisco, siger han.
De, der havde set frem til afgørende ændringer i den danske Cisco-forretning - efter den tidligere direktør Niels Christian Furu blev forfremmet til europæisk topchef og Mogens Bransholm udnævnt til hans efterfølger - vil nok blive skuffet, for ifølge Mogens Bransholm kommer der ikke til at ske de store ændringer.
Han håber dog, at hans egen stil vil smitte af på organisationen.

Nye partnerinitiativer
En ting, er han dog sikker på, vil få afgørende betydning for hans nye arbejde i Cisco Danmark: Hans syv år i kanalen.
- Jeg har siddet syv år hos en Cisco-partner, hvilket, jeg tror, er godt, og jeg forventer da også at kunne trække på nogle af mine erfaringer herfra. Da jeg startede i Cisco, var det også som partneransvarlig, og det er klart, at partnerne ligger mit hjerte nær, og jeg er meget fokuseret på, at i Ciscos liv er partnerne en meget stor del af vores succes, siger han.
Mogens Bransholm er ikke mindst glad for, at betydningen af partnerne er blevet understreget fra topledelsen i forbindelse med den netop afholdte partnerkonference i USA, hvor en række initiativer skal gøre det endnu mere attraktivt at være partner med Cisco.
- Vi har netop lanceret vores nye partnerstrategi, der øger fokus på løsninger fra partnerne og partnernes profitabilitet, hvor vi mere og mere tager en aktiv rolle ved at sikre, at partnerne har en god forretning ved at handle med Cisco, siger han.
Cisco er nu i stand til aktivt at gå økonomisk ind i udvikling af nye løsninger.
- Hvis en partner har lavet en løsning og brugt meget krudt på det, kan vi give dem et økonomisk incitament til, at løsningen kan gensælges, siger direktøren.
Han opfordrer derfor partnerne til at gå mere efter at udvikle nye løsninger, når netværk skal implementeres. Mogens Bransholm peger blandt andet på en løsning fra Ementor, der har udviklet en trådløs IP-baseret diktafon-tjeneste til en række sygehuse. Frem for at lægerne dikterer i en diktafon til et bånd, går det indtalte direkte ned til en central server.
Han mener desuden, at det er vigtigt, at partnerne tænker i vertikaler, når nye løsninger skal udvikles.
- Det hjælper partneren til at tjene penge, men det hjælper også partneren til at differentiere sig. Og når vi snakker om partnerprofitabilitet, så er det klart, at differentiering er nøgleordet. Hvis partneren er i stand til at lave noget andet end en anden partner, så giver det langt større indtjening, end hvis det blot er hyldevarer, de sælger. Vertikalisering er en god måde at sikre en vedvarende indtjening på, siger Mogens Bransholm.

Privatmarked som drivkraft
De markedsmæssige udfordringer forventer Cisco-direktøren først og fremmest vil komme fra den offentlige sektor, hvor blandt andet kommunesammenlægninger vil give øget behov for elektronisk kommunikation og kan bane vejen for indførelse af nye interaktive IP-tjenester, der igen kan afvikles på Ciscos udstyr.
Derudover vil den stigende digitalisering i hjemmet komme til at præge udviklingen.
- Man snakkede omkring 2000 meget om B2B og virksomhedernes behov, men det, der har vist sig for hele it-industrien og telebranchen, er, at det i høj grad er forbrugerne, der har drevet udviklingen, ikke mindst inden for de områder, Cisco arbejder med, og det er lige fra bredbånd over home networking til IP-telefoni, siger han.
Om fremtiden bliver baseret på fiber eller kobber, vil Mogens Bransholm dog ikke spå om. Cisco leverer udstyr til begge platforme ud fra devicen om at levere det, kunderne vil have, frem for religiøst at gå efter en bestemt teknologi.
- På vores badge, som vores værdier står på, står der "No Technology Religion" (Ingen teknikreligion, red). Vi er en kundedrevet virksomhed. Hvis vi var teknologireligiøse, ville vi måske kun satse på enten fiber eller kobber, men det ligger i Ciscos DNA, at hvis der er noget, kunden gerne vil have, så er det vores opgave at levere det og være gode til at levere det, siger han.
I forbindelse med sin tiltræden har Mogens Bransholm gennemført samtaler med både kunder og partnere, og målet er også, at han får en halv times snak med hver enkelt medarbejder i den danske afdeling for på den måde at samle så mange vigtige informationer som muligt, der kan indgå i det videre arbejde. Selv om de umiddelbare tilkendegivelser fra medarbejderne omkring forholdene i Cisco har været positive, er der dog et forhold, hvor virksomheden kan gøre det bedre, har Mogens Bransholm noteret sig.
- Det har slået mig, hvor vigtigt medarbejderne vurderer, at kommunikation er. Jeg ved udmærket, at kommunikation er vigtigt, og jeg ved også, at Cisco har fokus på det og er gode til det, men næsten alle medarbejdere nævner det som noget af det allervigtigste. Det har også været noget, jeg selv havde valgt at sætte fokus på fra starten, siger han.
En af Ciscos kerneværdier er åben kommunikation, og samtalerne med medarbejderne har bekræftet Mogens Bransholm i, at det er værd at huske på.
- Og det er jeg glad for, for det passer også til min egen stil, siger han.

Billedtekst:
- Jeg har siddet syv år hos en Cisco-partner, hvilket, jeg tror, er godt, og jeg forventer da også at kunne trække på nogle af mine erfaringer herfra, siger Mogens Bransholm, administrerende direktør for Cisco Danmark.

Boks:
Mogen Bransholm
Mogens Bransholm har været ansat i Cisco siden 1998, hvor han kom fra en stilling som ansvarlig for WM-Datas afdeling i Århus.
I Cisco startede han som ansvarlig for partnerkanalen og fik efterfølgende ansvar for salget til de store kunder. Herefter gik turen til London, hvor Mogens Bransholm var en af tre i et strategisk internationalt team, der skulle udtænke nye måder at bringe Cicsos produkter ud på markedet.
Herefter blev han servicedirektør for Nordeuropa og siden ansvarlig for Ciscos serviceforretning i Nordeuropa.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere