Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. april 2005.
Bridema indrømmer fejl og har stoppet parallelimport af Creative Labs' produkter. Creative Labs og Bridema har derfor valgt at indgå forlig.
Forlig
Efter syv års tovtrækkerier og en række retsopgør har Creative Labs og Bridema indgået forlig om parallelimport af Creative Labs' produkter, herunder også Sound Blaster-produkterne.
Bridema har erkendt, at virksomheden ikke havde ret til at parallelimportere Creative Labs' produkter og med erkendelsen har Creative accepteret et forlig, der betyder stop for parallelimporten.
- Vi er utrolig glade og lettede over, at sagen endelig er slut, og at det er endt med et forlig. Det er aldrig rart at tage initiativ til sådanne sager. Men det kan være nødvendigt. For os handler det om at beskytte vores forretning, men det handler i endnu højere grad om at beskytte vores kunder mod at få produkter med andet indhold end forventet. Dette omfatter forskelle i det fysiske produkt; bundlet software; netadapter, der ikke er brugbar i Danmark samt manglende brugervejledning på dansk. Derfor har vi ikke et øjeblik været i tvivl om, at det var det rigtige at gøre, siger Claus Demant, Regional Director for Creative Labs Europe.
Gammel sag
Sagen stammer helt tilbage fra 1998, hvor Creative opdagede, at Bridema importerede Creatives produkter fra lande uden for EU. På trods af en henstilling fra Creative fortsatte Bridema med importen, og en retssag var uundgåelig.
- Sagen stammer tilbage fra årene 1998-1999, hvor Bridema arbejdede som broker i markedet. Men vi har siden ændret strategi, så Bridema i dag er en distributionsvirksomhed med et fast lagersortiment af nogle af de førende mærkevarer inden for it-komponenter. Sagen hører fortiden til, og både i forhold til Bridemas nye distributionsstrategi og ledelse er vi glade for at sagen er afsluttet, siger Dean Nielsen, Chief Executive Officer for Bridema.
Parterne har ikke oplyst, om Bridema har betalt kompensation til Creative, men i 2002 rejste Creative et krav over for Bridema på to millioner kroner.