Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. marts 2005.
Netværksfirmaet Lucent Technologies melder om
stor fremgang og mener, at markedet har stabiliseret sig.
En smilende og afslappet Patricia Russo, CEO for Lucent Technologies, kunne på CeBIT-messen berette om det første positive regnskab siden år 2000. Ifølge Patricia Russo skyldes det en bevidst fokusering på omkostningsreducering og langsigtede investeringer, der nu bærer frugt.
Patricia Russo lod dog også en del af æren for Lucents overskud på to milliarder dollars for regnskabsåret 2004 tilfalde en generel bedre markedssituation.
- Vi har været igennem en hård tid, men hele markedet har stabiliseret sig på det sidste, siger Patricia Russo.
Et gennemgående tema på årets CeBIT-messe er konvergensen mellem it og telekommunikation. En konvergens som man har talt om i nogle år, men som nu er igang og har været medvirkende årsag til Lucents store overskud.
- Vi er igang med et fundamentalt skifte i netværksarkitekturen, siger Patricia Russo.
Skiftet består i sammensmeltningen af tale og data. Et skifte som Lucent er med til at gennemføre. På CeBIT annoncerer Lucent nye kontrakter med teleoperatører som Deutsche Telekom, Telecom Italia, polske TP og spanske Telefonica Moviles. Mange af kontrakterne handler om udvikling af næste generation af mobilnetværk som eksempelvis UMTS.
- Mange af vores kunder fokuserer på udvikling af nye services, siger Patricia Russo. Hun mener, at det er nødvendigt for teleselskaberne at fokusere på at udnytte teknologien og skabe værdi for kunderne. De kan ikke forvente at leve af at levere tale - om det så er over IP-netværk eller traditionelt telenetværk.
Derfor vil Lucent også hellere tale om Value over IP frem for Voice over IP.
Lucents bud på hvordan man kan skabe værdi for kunden, er blandt andet at benytte selskabets Multimedia Subsystem Service arkitektur, blot omtalt som IMS.
Med IMS vil Lucent fokusere endnu mere på at levere netværksudstyr, software og service til spændingsfeltet mellem it og telekommunikation.
Hvor Lucent førhen har været meget fokuseret på det amerikanske marked, har virksomheden i de seneste år bevæget sig ind på det europæiske marked. Førhen kom omkring 70 procent af Lucents omsætning fra det nordamerikanske marked, men i dag er det på 60 procent. Men det er ikke kun det europæiske marked, som Lucent er interesseret i.
Ifølge Patricia Russo holder Lucent et godt øje med, hvad der sker på de nye markeder som Kina, Indien og Rusland og er allerede igang med at etablere sig på de markeder.