Der er fladt på toppen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 25. februar 2005.


Topnordic er Danmarks ubestridt største it-forhandler og systemintegrator, men man må tro om igen, hvis man tror, at positionen bruges til at være stor i slaget.

Mentalitet 
Selv om man er stor, kan man stadig spare på udgifter til kuglepenne. Det mener de i hvert fald i Topnordic, ikke mindst efter ledelsen og medarbejderne i 2001 kollektivt valgte at gå ned i løn på grund af svigtende salg. Siden har fokus ikke flyttet sig fra områder, hvor man kan spare på udgifterne.
- Vi tænker slet ikke over det mere, men vi er hele tiden opmærksomme på, hvor vi kan reducere omkostningerne, siger administrerende direktør Claus Hougesen.
Man kan hurtigt konstatere, at spareiveren holder ved, hvis man kigger sig om i mødelokale tre på første sal i Topnordics hovedsæde tæt på Ballerup Byvej nordvest for København. Claus Hougesen sidder selv med en kuglepen fra en konkurrent, og på bordet ligger et andet godt gennemgnavet eksemplar, der meget vel kunne være medbragt hjemmefra af en medarbejder.

Surt
- Vi gik meget op i det med kuglepenne, men det er mere ment som et udtryk for en tankegang. Men fakta er, at efter vi begyndte at sætte fokus på forbruget af kontorartikler, faldt det fra en kvart million til godt fire tusinde kroner! siger Claus Hougesen.
Han afviser, at den megen fokus på at reducere omkostningerne gør livet surt for de ansatte.
- Vi har masser af goder for medarbejderne. Jeg tror bare ikke på, at det er et fitnesscenter, der får medarbejderne til at blive på en arbejdsplads. Der drejer det sig om at have et spændende job med det nødvendige ansvar og om at kunne gøre en forskel, siger han.
Selv om Topnordic i 2004 omsatte for godt to milliarder kroner, er organisationen stadig lige flad, og Claus Hougesen og hans direktørkolleger, Niels Svenningsen (strategi og udvikling), Martin Trolle (økonomi) og Peter Trans (teknik), sidder til daglig i kontorlandskabet med de øvrige sælgere. Kravene til direktørerne er de samme som til sælgerne: Seks ugentlige møder med kunder.
- Vi har ikke egne kontorer, og vi deltager aktivt i salgsarbejdet. Det handler jo om at finde sin rolle og gøre nytte, hvor man kan. Selv om jeg er administrerende direktør, så refererer jeg til sælgeren i det konkrete salgsprojekt, siger han.

Kerneværdier
Netop den daglige kontakt med salget er ifølge Topnordic-direktøren også en af grundene til, at Topnordic kan være med helt fremme. Alle processer, der kan elektrificeres, er blevet lagt ud på internet, så alle kunderelationer kan etableres online. Det betyder, at alle trivielle opgaver, der ikke kan tilføres yderligere værdi, er automatiseret, hvilket giver konsulenterne mulighed for at koncentrere sig om at sælge mere komplicerede løsninger.
Også her er Topnordic præget af at være en flad organisation. Ifølge Claus Hougesen har den enkelte sælger ansvaret for kunden, og er i stand til at træffe langt de fleste beslutninger selv - blot han holder sig inden for Topnordics overordnede værdisæt. Netop det overordnede værdisæt, som går under titlen "Kerneværdier", er ifølge direktøren en af de helt afgørende forklaringer på Topnordics succes.
- Vi vil være branchens bedste arbejdsplads og har de seneste fem år arbejdet intenst med at blive det. Vi tror på, at hvis medarbejderne har ordentlige omgivelser, ordentlige chefer, et indhold i deres arbejde og et ansvar, så leverer de også på salgssiden, siger Claus Hougesen.
Og glæden ved at gå på arbejde skal gerne begynde, så snart vækkeuret ringer.
- Vi vil gerne derhen, hvor medarbejderne, når de bliver vækket klokken 6.30 om morgenen af vækkeuret, så siger de "Fedt!" og er klar til at gå på arbejde - frem for at de siger "Fuck!" og prøver at sove en halv time længere, siger Claus Hougesen.

Ikke med mig
I dag har Topnordic kontorer i Aalborg, Esbjerg, Århus, Odense, København og Landskrona, ligesom de i november i fjor fik fodfæste i Oslo (via købet af iTechnology). Aktuelt er et kontor i Stockholm på trapperne. En satsning, som Claus Hougesen forventer sig meget af.
- Danmark er ubestridt det marked i Norden, hvor der er de laveste marginer, og her har vi vist, at vi kan holde omkostningerne nede og tjene penge. Så hvorfor skulle vi ikke kunne lave en god forretning i Sverige, hvor marginen er 5 procent bedre, og i Norge, hvor marginen er 8 til 10 procent bedre? siger han.
Selv om planerne for Topnordic er ambitiøse, og målene for vækst og dominans på det nordiske marked er store, forventer Claus Hougesen ikke, at hans rolle som administrerende direktør med fingrene godt nede i forretningen skal forandre sig i takt med, at vækstmålene realiseres.
- Jeg elsker Topnordic og den måde, vi arbejder på. De hurtige transaktioner og det, at der hele tiden sker noget. Hvis man forestiller sig, at jeg skal være sådan en mere overordnet direktør, så skal man nok se sig om efter en anden til at sidde i min stol, siger han.

Billedtekst:
- Vi vil være branchens bedste arbejdsplads og har de seneste fem år arbejdet intenst med at blive det. Vi tror på, at hvis medarbejderne har ordentlige omgivelser, ordentlige chefer, et indhold i deres arbejde og et ansvar, så leverer de også på salgssiden, siger administrerende direktør i Topnordic Claus Hougesen.
Foto: Torben Klint

Boks:
Claus Hougesen
Claus Hougesen er 41 år, Han er uddannet ingeniør i Odense og har fra sin tid i IBM taget en MBA.

Fra 1987 til 1999 havde Claus Hougesen forskellige salgs- og ledelsesstillinger i IBM og blandt andet været udstationeret ved IBM's europæiske hovedkontor i Paris. Han sluttede i IBM som ansvarlig for IBM's pc-salg i Sverige.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere