Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. februar 2005.
SEAS-NVE Bredbånd er i samarbejde med tv-operatøren Fasttv, som ejes af Bonnier, begyndt at sælge digitale fjernsynssignaler via fiberkabler til svenskere. Det sker fra landsbyen Svinninge i Nordvestsjælland.
Elselskabet SEAS-NVE's bredbåndsforretning satser i samarbejde med tv-operatøren Fasttv på at få foden inden for på det norske og svenske tv-marked.
Her kan samarbejdspartnerne - ligesom i de områder i Danmark, hvor elselskabet har gravet fiberoptiske kabler ned - tilbyde kunderne adgang til en medieportal udviklet i Holbæk.
Fra medieportalen kan kunderne zappe mellem 42 digitale tv-kanaler, leje videofilm over nettet, surfe på internettet eller tjekke e-mail. Alt sammen på fjernsynet udelukkende ved hjælp af fjernbetjeningen. Alle signalerne bliver sendt fra elselskabets bredbåndscentral i Svinninge uden for Holbæk.
Fasttv tager sig af indholdet på tv-siden, eksempelvis tv-rettigheder, mens SEAS-NVE bidrager til samarbejdet med den tekniske softwareplatform og i øvrigt håndterer alt andet indhold på portalen.
- Vi har brugt de seneste fire år på at udvikle og finpudse medieportalen. Vi gik i gang, da vi besluttede os for at etablere et fiberbaseret bredbåndsnetværk og begyndte at tænke over, hvordan vi får udnyttet de store muligheder for indholdstjenester på fibernettet, uden det bliver uoverskueligt for brugeren, siger Claus Bülow Christensen, administrerende direktør for SEAS-NVE Bredbånd.
Bredbånds-portalen fra Holbæk bliver i første omgang tilbudt svenskere tilknyttet fiberoptiske bredbåndsnetværk i byerne Karlskrona, Helsingborg, Karlstad og Vällingby, men Fasttv regner med at nå ud til 20 af de største svenske byer inden udgangen af 2005.
- Det endelig mål er at nå ud til 80 procent af de svenske hjem. I Sverige har 600.000 personer i dag mulighed for at koble sig på fiberoptiske netværk, så potentialet er stort, siger Claus Michael Drastrup,
Endnu er digitalt bredbånds-tv ungt, og det er ikke alle tv-selskaber, som er klar til at sende med samme protokol, som bliver brugt på internet. Elselskabets og Fasttv's kunder må eksempelvis undvære de kanaler, som Viasat og Turner, der står bag CNN, distribuerer. Samarbejdspartnerne forventer dog, at de snart også kommer med, og at programudbuddet vil stige eksplosivt i de kommende år. Samarbejdspartnerne er derfor overbeviste om, at elselskaberne har fat i den lange ende med nedgravningen af fiberkabler hele vejen ud til slutbrugerne, da der bliver brug for fiberens enorme datakapacitet i takt med, at flere tv-selskaber og nye formater dukker op.
Bredbånds-tv kræver en dekoder, også kaldet set-top-boks, som afkoder signalerne for hvert fjernsyn. Det helt store gennembrud for digitalt bredbånds-tv kommer dog nok først, når udbuddet af digitale tv-kanaler i HDTV-format vokser. HDTV er fjernsyn i en ultraskarp kvalitet, som bygger på MPEG-2, Dolby Surround-lyd og er et rent widescreen-format, der både kræver nye tv og dekoder.
- HDTV er meget udbredt i USA, hvor man eksempelvis kan bestille en fodboldkamp i formatet. Vi har også store forventninger til HDTV og går med planer om at sende HDTV-signaler ud til vores kunder i løbet af efteråret, siger Claus Bülow Christensen.
Billedtekst:
distribution Claus Michael Drastrup, partner i Fasttv (tv), og Claus Bülow Christensen, administrerende direktør SEAS-NVE Bredbånd vil sælge digitale tv-signaler i hele Norden via fiberkabler.