Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 11. februar 2005.
Business Center Horsens blev første offer for Canons opkøb af Partner Herning sidste år. Canon har ikke længere brug for den østjyske forhandler, der nu har slået pjalterne sammen med Konica Minolta.
Fra årsskiftet er Business Center Horsens, der officielt hedder AM-IT Partner, blevet østjysk Konica Minolta-forhandler og har dermed droppet et mangeårigt samarbejde med Canon.
Skiftet af leverandør af kopi- og printløsninger er ifølge salgsdirektør i Canon Ole F. Petersen en direkte konsekvens af Canons strategiske opkøb af Partner Herning i december sidste år.
- Vi har meldt ud, at vi vil lave en ny politik for vores forhandlersalg og styrke en del af vores forretning med en række Canon Business Centre, hvor vi har købt os ind i Partner Herning. Da Partner Herning var godt repræsenteret i det område, tog vi en snak med AM-IT i Horsens, og i den forbindelse kunne vi ikke finde andre løsninger, end at vores veje måtte skilles. Det giver ingen værdi for os at have to forhandlere i det samme område, forklarer salgsdirektøren.
Salgsmuskel
Hos AM-IT Partner, der ejer Konica Minolta Business Center Horsens, er man overrasket over, at Canon ikke ville satse på den østjyske forhandler, der i tre år har solgt Canons løsninger.
- Vi var overraskede over, at vi ikke stod øverst på listen hos Canon. Vi har en sund forretning og har vist en betydelig vækst de seneste år, siger administrerende direktør i AM-IT Partner Claus Andersen.
Han er dog glad for den nye aftale med Konica Minolta, der blandt andet har medført, at det geografiske område, som virksomheden kan køre i, er blevet ni gange større.
- Vi havde planer om at ekspandere og havde ikke mulighed for det i Canon, så vi er meget glade for, at vi har fået en aftale i stand med Konica Minolta, der netop manglede en salgsmuskel i det østlige og sydlige Jylland, siger Claus Andersen.
Den nye aftale har allerede medført to nye ansættelser i AM-IT, og Claus Andersen forventer yderligere at skulle hyre tre medarbejdere.
Nye krav
Ole F. Petersen vil ikke afvise, at Canons nye strategi, der blandt andet går på at opbygge en række regionale Canon Business Centre, vil betyde et farvel til flere forhandlere.
- Man kan ikke sige, hvad der kommer til at ske, for det er ikke sikkert, at vi kan blive enige med partnerne om at fortsætte samarbejdet, fortæller Ole F. Petersen.
- Vi har besluttet os for en franchise-model, og den stiller krav om en mere skarp og ensartet profilering, som nogle forhandlere ikke bryder sig om. Og så må vi finde ud af, om vi kan tilpasse os hinanden, eller vores veje må skilles, konstaterer han.
Billedtekst:
- Det giver ingen værdi for os at have to forhandlere i det samme område, siger salgsdirektør i Canon Ole F. Petersen.