It-driftschefer styrker sig mod outsourcingbølge

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. februar 2005.


Danske driftschefer deler viden for at værne sig mod, at deres opgaver lægges i hænderne på indere og østeuropæere.

Når ledelsen presser på for at få den samme it-service billigere, og truslen om at sende det hele til Indien hænger som et sværd over deres hoveder, sætter it-driftscheferne sig sammen og deler erfaringer.
De er alle sammen i fare for at få jobbet overtaget af en indisk, østeuropæisk eller for den sags skyld dansk virksomhed. Derfor var det en flok velmotiverede driftschefer, som mødte op til Dansk IT's netværksarrangement for it-driftchefer i sidste uge, hvor de kunne dele erfaringer om, hvordan man skaber mest mulig service for færrest mulig penge.
- De har de samme udfordringer, uanset at de kommer fra helt forskellige virksomheder. Hos nogle har man allerede outsourcet, andre overvejer, mens atter andre har besluttet ikke at gøre det, siger Cort Skov, vicepræsident for IT-Operations i NNIT, og nyudnævnt moderator for netværksarrangementet.

Udfordringerne er de samme i den lille industrivirksomhed, i kommunen og hos den store farmaceutiske virksomhed.
- Der er blandt topledelserne stadig mangel på forståelse for, at it er et strategisk værktøj. Det lyder som gammel vin, men problemet eksisterer altså endnu, siger Leon Johansen, it-leder i Ringsted Kommune.
Derfor gælder det for it-driftscheferne om at vise, hvad de laver. De skal synliggøre deres service.
- Ingen gider høre om teknik. Driftscheferne skal fortælle brugerne og kunderne, hvad det er for service, de giver dem. Den udfordring står de alle sammen overfor, siger Cort Skov.
De it-driftschefer, der ikke har outsourcet mener, at de har lavet et minimalt set-up, hvor det ikke kan gøres billigere, siger han:
- Det kan altid gøres billigere, men det kræver volumen. Det er lidt ligesom med landbruget: Der bliver og større og større centre.
De fleste er enige om, at driften kun skal beholdes hjemme, hvis det er en fordel.
- Vi vil snarere se in- end outsourcing hos kommunerne. Med kommunalreformen får flere kommuner en størrelse, hvor det virkelig kan betale sig at etablere store driftscentre, forudser Leon Johansen.

I Ringsted vurderede et konsulenthus, at det ikke kunne svare sig at outsource hele it-driften. Hos andre er det bekymringen for sikker håndtering af fortrolige data, der står øverst på dagsordnen
- Vi håndterer fortrolige data og stiller store krav til sikkerheden. Det kunne man også få andre til, men vi har det godt med at have det hos os selv, siger Tommy Færk, drifts- og sikkerhedschef hos Dansk Tipstjeneste.
Han har en fast tro på, at Tipstjenesten beholder sin it-drift i huset. Tipstjenesten har endnu spilmonopol i Danmark, men monopolet er under EU-pres for at lukke andre spilvirksomheder ind.
- Vi frygter ikke for vores job, men man ved jo aldrig, hvad der sker. Vi lægger meget vægt på vores drift og sikkerhed, og det kan vi bruge som en konkurrenceparameter, hvis der dukker andre spilleverandører op på markedet, siger han.

Skal vi outsource det hele til inderne, spurgte Ferring Pharmaceuticals sig selv. De lod det komme an på en prøve og inviterede et indisk it-firma til at gennemgå hele deres it-drift.
- I den farmaceutiske branche kræver især de amerikanske sundhedsmyndigheder megen dokumentation. Vi kigger selvfølgelig på, hvordan vi kan lette processerne, for de er kostbare. Og vi bliver lidt presset af ledelsen: Kan det ikke gøres billigere? Inderne var meget kompetente. De vidste lige, hvad de skulle kigge efter og hvad, de skulle spørge om. Deres gennemgang gav et værdifuldt og reelt billede af vores it-drift, siger Søren Kahlke, direktør for Global IT Operations hos Ferring.
Kunne Ferring have sparet 20-30 procent, havde de outsourcet, men ledelsen besluttede at beholde driften på danske hænder. Den økonomiske gevinst stod ikke mål med den chance, det trods alt er at afhænde det hele til den modsatte side af kloden, forklarer Søren Kahlke.
- Der vil være et fald i effektiviteten i et halvt til et helt år efter en outsourcing, så indtil videre beholder vi driften hjemme. Men vi skal igennem processen igen om et eller to år. Der kommer hele tiden nye outsourcingpartnere og nye muligheder, så det er ikke et emne, der er uddebatteret, siger han.
Var outsourcingen blevet besluttet, havde Søren Kahlke måttet sige farvel til halvdelen af sine otte kolleger.
- Det er ikke en trussel mod mit job. Hvis vi outsourcer, skal vi stadig have en dansk it-driftorganisation, der kører basal serverdrift, email og netværk, og som kan sparre med outsourcingpartneren. Selvom inderne kører det hele, skal vi være her for sikre, at de ydelser, de leverer, lever op til virksomhedens krav. Det kan være lidt barsk at få et eksternt firma ind og gå driften efter i sømmene. Men det giver et reelt billede af, hvordan vi er, og hvor vi kan stramme op, siger han.

Billedtekst:
Sikker og stabil it-drift er en konkurrenceparameter, hvis Tipstjenestens spilmonopol bliver brudt, mener Tommy Færk, it-drifts- og sikkerhedschef hos Dansk Tipstjeneste.
Fotos: Torben Klint

Billedtekst:
- Vi glæder os til at dele vores erfaringer, for der er altid en, der er foran, og som de andre kan lære af, siger Cort Skov, funktionschef i NNIT og moderator ved Dansk IT's netværksarrangementer for it-driftfolk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere