Microsoft æder sig ind på CMS-markedet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. februar 2005.


Microsoft har efter en sløv start fået foden inden for på markedet for software til styring af webindhold (CMS).

Microsoft købte i april 2001 det canadiske CMS-hus Ncompass Labs og trådte et par måneder senere ind på markedet for software til indholdsstyring (CMS). Analytikere stod dengang i kø for at sige, at det nu blot var et spørgsmål om tid, før Bill Gates og Co. også ville blive den dominerende spiller på denne del af software-markedet.
Microsoft er blevet en af de store spillere på markedet, men langt fra den dominerende. En opgørelse fra analysehuset MetaGroup viser, at selskabet i 2004 var fjerdestørst på det amerikanske CMS-marked efter Documentum, Interwoven og Vignette. Herhjemme findes ingen opgørelser over markedet, men CMS-ekspert Janus Boye mener, at Microsoft efter en sløv start nu er på vej frem.
- Microsoft overtager flere og flere kunder fra danske CMS-firmaer. Den udvikling får endnu et skub fremad, når selskabet går i luften med dets nye version af Sharepoint Portal Server senere på året, siger han.
Han mener, at Microsoft sov i timen i sine første fire år på CMS-markedet, men at selskabet nu begynder at høste fordelene ved sin unikke position på det globale software-marked.
- I dag handler CMS om meget mere end et publiceringsværktøj. I dag vil de større kunder have CMS-systemer, som kan integreres med selskabets øvrige it-systemer, siger han.
- Her har Microsoft en unik position på markedet med dets brede sortiment af softwareprodukter, som det er relativt enkelt at integrere. Samtidig sælger Microsoft CMS-produkter til konkurrencedygtige priser, vurderer Janus Boye.

Microsofts fremgang i Danmark sker på bekostning af danske CMS-huse som Sitecore og Dynamic Web. Janus Boye vurderer, at det danske CMS-marked er på vej ind i en ny fase, som kan koste mange af de over 100 CMS-leverandører livet.
- CMS-markedet er stadig meget umodent. Det er et ungt marked, hvor kunderne er begyndt
at stille større krav til blandt andet integration med selskabets øvrige it-systemer. Her står Microsoft som sagt stærkt og det bliver svært for de danske CMS-huse at hamle op med, mener Janus Boye.
Lars Pedersen fra konsulenthuset BNP, som hvert år kortlægger det danske CMS-marked, er ikke enig i, at Microsoft er ved at få så godt fat på det danske marked, at man vil se CMS-huse i hobetal dreje nøglen om i nærmeste fremtid.
- Danske CMS-huse har nærheden til kunderne, og de fleste selskaber arbejder på en Microsoft-platform, hvor de er blevet specialister i CMS-intergration. Derudover er det danske marked præget af små og mellemstore virksomheder, der slet ikke vil købe Microsofts CMS-produkter, fordi de er skaleret til den amerikanske virksomhedskultur, hvor firmaerne er større og har andre behov end herhjemme, siger Lars Pedersen.

Billedtekst:
trussel Det danske CMS-marked er på vej ind i en ny fase, som kan koste mange af de over 100 CMS-leverandører livet,
mener Janus Boye.

Boks:
CMS går på pension
Grænsen mellem styring af dokumenter og styring af indhold på websteder bliver stadigt mere flydende, og rendyrkede Content Management Systemer (CMS), som blot kan benyttes til almindelig webpublicering, spås af analytikere til at være på nippet til at forsvinde.
CMS opstod i takt med internettets succesrige indtog på hjemme- og kontor-pc'er verden over i 1990'erne. Internettet gav adgang til en veritabel guldgrube af information, men det var nødvendigt med styringsredskaber, hvis de glade surfere skulle finde den frem til nyttige oplysninger og ikke drukne i ligegyldige facts.
Derfor opstod der et væld af systemer til styring af webindhold (Web Content Management). Først kom webbureauerne på banen med enkle web-løsninger og senere kom relativt it-kompetencekrævende systemer, så som Frontpage, til. Egentlig CMS slog først igennem omkring 2000, da web-løsningernes anden generation, som virksomhederne selv kunne styre indholdet på, kom til verden.
Sideløbende har virksomheder og offentlige myndigheder haft travlt med at sætte strøm til forretningsgange, journaler og andre informationskilder, hvilket blandt andet har resulteret i elektroniske dokumenthåndteringssystemer (ESDH) og intranet-løsninger en masse.
Nu er teknologierne i fuld gang med at smelte sammen, da kunder, leverandører og andre interessenter kræver direkte adgang til virksomhedernes forretningssystemer og ikke kun til udvalgte oplysninger på webstedet. Analyseselskabet Gartner Group betegner den nye udvikling Enterprise Content Management (ECM). Formålet med ECM er, at virksomhederne får styr på dets samlede informationsmængde, og samtidig får lettere ved at håndtere hvem, der har adgang til hvilke oplysninger og med hvilke rettigheder.
ECM anses ofte for blot at være en kombination af produkter og teknologier. ECM skal snarere ses som en overordnet arkitektur, som giver forretningsfordele, da det bliver muligt at genbruge information på tværs af forretningsenheder.
Hos EDB-gruppen, mener salgschef Peter Høj også, at CMS som Ø-løsninger er ved at uddø.
- Vi befinder os i dag på CMS' tredje udviklingstrin. Den første generation CMS var primært en publiceringsplatform for brugere med teknisk indsigt. Den anden generation gik et skridt videre, og gav alle medarbejdere i organisationen mulighed for at lægge indhold på netstedet. Den tredje generation - som i vidt omfang er ved at blive rullet ud nu - kræver meget mere. Nemlig integration til de underliggende forretningssystemer, så medarbejdere, kunder og leverandører eksempelvis kan navigere i selskabets SAP-løsning direkte fra netstedet, siger Peter Høj.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere