TOPNYHED:Visma gør klar til at overtage børsnoterede Penneo - aktien stiger over 100 procent

Sådan finder du vej i CMS-junglen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. februar 2005.


CMS Systemer til indholdsstyring - Content Management Systemer (CMS) - er i fuld gang med at tage springet fra et simpelt værktøj til web-publicering til avancerede portalløsninger, som smelter sammen med virksomhedens øvrige it-systemer.

It-chefen skal holde tungen lige i munden, når virksomheden beslutter sig for at investere i et nyt system til håndtering af webindhold (CMS). Markedet er umodent, og det kan være svært at finde ud af, hvad ordet CMS egentligt dækker over.

Af Jakob M. Larsen
Mange danske virksomheder bestemmer sig i disse år for, at det er på tide, at et af selskabets vigtigste ansigter udadtil - webstedet - bliver shinet op. Det er dog langtfra en enkelt sag for den it-ansvarlige at finde frem til det produkt, som passer virksomheden bedst, da markedet for systemer til styring af web-indhold (CMS) er broget og uoverskueligt. Så broget, at analytikere fra blandt andet Forrester og Gartner Group i flere år har varslet hård konsolidering på markedet. Den lader dog vente på sig, og der findes i dag over 1.000 CMS-leverandører på verdensplan, mens over 100 firmaer slås om kunderne i Danmark.
- Det har længe været let at slå sig op som CMS-leverandør med et simpelt publiceringssystem og en uprofessionel organisation i ryggen. Der er ved at bliver ryddet op på det danske marked, men jeg vil stadig betegne det som umodent, siger Lars Pedersen fra konsulentvirksomheden BNP, som har specialiseret sig i at rådgive om CMS.

Markedet drives frem af en stigende interesse blandt virksomheder og offentlige institutioner efter Content Management Systemer (CMS), der kan opfylde stigende krav fra medarbejdere, kunder og leverandører om øgede selvbetjeningsmuligheder, bedre portaler og forbedrede intranet-funktioner på virksomhedens web.
Den it-ansvarlige må altså gøre et grundigt stykke hjemmearbejde, før han skriver under på en kontrakt med en CMS-leverandør. Den første udfordring opstår, når han forsøger at finde ud af, hvad CMS egentlig er for en størrelse. Ifølge Lars Pedersen kan man groft sagt tale om to forskellige betydninger af CMS.
- Den første betydning dækker over relativt simple og billige web-løsninger til publicering af indhold på nettet. Her er ofte tale om standardprodukter med relativt enkle funktioner som udsendelse af nyhedsbreve og snitflader til eksempelvis lagerfunktioner, siger Lars Pedersen.
Det er denne del af markedet, hvor langt størstedelen af leverandørerne befinder sig. (Se liste nedenfor). Den anden betydning af CMS dækker over langt dyrere og mere avancerede produkter, som både står for kommunikationen med kunder, medarbejdere og leverandører og samtidig fungerer som den lim, der binder alle selskabets it-systemer sammen.
- Det er den dyre ende af CMS-markedet, hvor virksomheds-portal-tankegangen hersker. Her skal CMS-systemet også bruges aktivt som udviklingsværktøj til nye webbaserede projekter, frem for blot til simpel publicering, siger han.

It-chefen skal altså finde ud af, hvad det er for en løsning, virksomheden har brug for. Hvis det er den relativt simple CMS-løsning, der fint opfylder mange mindre virksomheders behov, så kan han ofte slippe med at betale omkring 10.000 kroner for CMS-softwaren og omkring 40.000 kroner for at få konsulenter til at integrere CMS-systemet med virksomhedens øvrige it. Altså i alt 50.000 kroner for et nyt CMS-system.
- Kunderne kan bruge den tommelfinger-regel, at prisen på softwaren skal ganges med fire eller fem for konsulentydelser for at få den endelige pris, siger CMS-eksperten Janus Boye, der også rådgiver virksomheder, der overvejer at investere i et nyt CMS-system.

De store CMS-løsninger ligger i helt andre prislejer. Her kan prisen lande på flere millioner kroner, da der reelt er tale om større it-udviklingsprojekter, hvor virksomhedens arbejdsgange og øvrige it-systemer skal tilpasses CMS-systemet - eller omvendt.
It-chefen kan dog få prisen længere ned, hvis han beslutter sig for at satse på et af de mange open source-produkter, der findes på CMS-markedet. Men her råber Janus Boye vagt i gevær.
- Man skal tænke sig rigtigt godt om, før man satser på en open source-løsning. Besparelsen er i de fleste tilfælde ubetydelig, men man risikerer at blive afhængig af én leverandør, hvilket ikke er tilfældet, hvis man vælger et af de udbredte standardprodukter, siger han.
Derudover mener han, at en lang række open source-produkter bærer præg af, at leverandøren holder mere af at programmere end af brugervenlighed.
- Hvis man har mange teknisk stærke folk i it-afdelingen, så kan man efter min mening godt satse på et open source-produkt. Ellers skal man holde sig væk, da jeg har set flere eksempler på, at brugervenligheden er helt i bund og dokumentationen mangelfuld på CMS-systemer baseret på open source, siger han.
Mere tema side 22

Billedtekst:

Simpel opgave
- Det har længe været let at slå sig op som CMS-leverandør med et simpelt publiceringssystem og en uprofessionel organisation i ryggen,siger Lars Pedersen fra konsulentvirksomheden BNP.
Foto: Torben Klint

Boks:
De tre største danske CMS-leverandører:
Blandt de over 100 danske CMS-leverandører skiller tre sig ud med et stort og stadigt voksende antal brugere:
Composite Netsystems
Sitecore
Synkron
Kilde: CMForum.dk

De tre største internationale CMS-leverandører:
Documentum
Interwoven
Vignette
Kilde: MetaGroup

danske CMS-leverandører
Virksomhed Hjemsted Ansatte Eget produkt Produkt Tredjeparts produkter
Convergens Rødovre Ca. 30 nej Lotus, IBM, eDocs
Mondo København 30 nej SiteCore, Microsoft, Web500, oracle, HP, webtrust, Sun
Netmester København 15 Nej SiteCore, Crossflows
Proactive Frederiksberg 45 Nej Microsoft, IBM, Synkron, Java
2NDC Allerød 29 nej Novell, Docuwise, Utility Pack
Datavision Tåstrup 2 Nej Oracle, Linux, Notes, Microsoft, Pearl, Java + mange flere
Ensight København 3 Nej Verity
Frontavenue København 13 Ja Frontbuilder
Inopi/Beacon Tåstrup 15 Nej IBM, Lotus
IntraNote Østerbro og Silkeborg 17 Ja Intranote
Knowledge Management København Ukendt Nej Lotus/Domino, C5, VB, VBA
Miranda Hvidovre 8 Ja Miranda Docs Open, Microsoft
Onliners København 3 Ja Neobuilder
Scandiplan Hellerup Ukendt Ja Scandifile Unisys
Synkron København, Århus, 40 Ja Synkron
Typo Systems Valby Ukendt Ja Typo3
Webnet4u2 Charlottenlund 20 Ja 60 minutes
Bellcom Internet Hellerup Ukendt Nej Open Source CMS
EDMware Albertslund 2 Nej Saperion, Readsoft
Schultz it Albertslund 127 Nej Synkron Microsoft
Scanjour Frederiksberg 100 Ja Scanjour
Tangora Aalborg & Hørsholm 10 Ja Tangora CMS og Contigo CMS
Saxotech København 46 Ja SAXoPress
Innova Financial Solutions Virum Ukendt Nej

Kilde: IDC og Erhvervs- og selskabsstyrelsen.

Se en liste over 101 aktive danske CMS-leverandører her: http://www.cmforum.dk/markedsplads_cms.php




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere