Skrappere krav til Novell-partnere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. december 2004.


Nu skal det være sværere at kunne kalde sig Novell-partner. Et nyt partnerprogram sætter yderligere krav til de virksomheder, der ønsker sig Novells gyldne stempel. På høje tid, lyder kommentaren fra danske Novell-partnere.

OPRYDNING Softwareleverandøren Novell, der sidste år købte det tyske Linux-firma SuSE for 1,4 milliarder kroner skærper nu kravene til de virksomheder, der gerne vil kalde sig Novell-partnere.
- Vores partnerprogram har tidligere været, hvad man kunne kalde meget fleksibelt og har ikke fokuseret på bestemte krav til partnerne, og det har været frustrerende for en del af partnerne, fortæller Jesper Stener, der er partnerchef i Novell.
Det nye partnerprogram, der blev præsenteret for partnerne på et møde i Forskerparken Symbion tidligere på ugen, sætter helt klare regler for, hvornår en partner er henholdsvis sølv-, guld- eller platin-partner, der er det højeste partnerniveau, en virksomhed kan opnå.
Og partnerne har taget det nye program til sig med begejstring.

For let
- Det har været lidt for let at få et partnerstempel, og det betyder, at der er nogle, der har et stempel og et logo, de kan bruge uden at gøre mere ved det, og det har været ærgerligt, for det har været med til at udvande hele ideen med at have en partnerkanal, siger medejer i NHouse Henrik Holm Nielsen.
Han er især glad for, at det bliver lettere at se, hvilke partnere, der vitterlig har orden i kompetencerne.
- Der kommer til at ske en oprydning i partnerstrukturen, så der bliver stillet flere krav til os som partnere, og det finder jeg positivt, for det betyder, at vi skal være mere obs på at være med, hvor tingene sker, og gøre lidt for at etablere et godt samarbejde, lyder vurderingen fra NHouse.

For let for de store
Hos Novell-specialisterne i 2NDC er man også glad for, at der nu ryddes op i Novells partnerprogram. Administrerende direktør Jesper Bergstedt er mest glad for, at partnerstatus i fremtiden tildeles i forhold til indsats og ikke i forhold til størrelse.
- Det giver en mere klar kanal, der er mere værdibaseret. Tidligere var kanaler meget præget af, at hvis man var meget en stor virksomhed, var det meget let at kvalificere sig, hvor det nu handler om, hvad du præsterer, og det kan jeg rigtig godt lide. Vi har mange mindre virksomheder og også konkurrenter på det danske marked, der nu bliver præmieret for deres indsats, siger han.

Skrappere danske krav
Ikke nok med, at kravene skærpes. Kravene til at blive det, der hedder platinpartner, strammes yderligere i Danmark i forhold til resten af Europa.
- Vi har et positivt problem i Danmark. Fordi vi altid har fokuseret meget på partnere, har vi i Danmark et forholdsvis stort antal meget kompetente partnere. Det har betydet, at vi har måttet fordoble kravene til antallet af certificerede medarbejdere, man skal have for at kunne blive platinpartner - ellers ville der simpelthen være for mange partnere, der var kvalificeret, siger administrerende direktør i Novell Danmark Ken Tomassen.
Det er nu ikke alle partnere, der kan opnå det højeste niveau. Kun partnere, der kan levere noget helt unikt, bliver lukket ind i varmen, oplyser Jesper Stener.
- Det er "by invitation only", siger partnerchefen.
Hvor det i resten af Europa er nok at have fire certificerede medarbejdere for at kalde sig platin-partner, skal der i Danmark være otte certificerede medarbejdere.
Ud over de nye rammer vil Novell også øge samarbejdet med partnerne betydeligt. Blandt andet har Novell i Danmark taget initiativ til at afholde kundemøder i samarbejde med partnerne, og på Novells hjemmeside vil partnerne også blive præsenteret betydeligt mere, end det er sket tidligere, oplyser Ken Tomassen.

Billedtekst:
- Vi har måttet fordoble kravene til antal certificerede medarbejdere, man skal have for at kunne blive platin-partner - ellers ville der simpelthen være for mange partnere, der var kvalificeret, siger administrerende direktør i Novell Danmark, Ken Tomassen.

Billedtekst:
- Det er "by invitation only". Så det er kun partnere, der kan tilføre noget helt unikt, der kan komme i betragtning som platin-partner, siger partnerchef i Novell Jesper Stener.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere