Man kan slukke for den

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 12. november 2004.


Mobiltelefonen er blevet Sonofons nye direktør Steen Jespersens favorit-værktøj, men det var en omvæltning for den 41-årige direktør at skulle droppe det faste net og altid være mobil.

Udsigten fra Steen Jespersens hjørnekontor på fjerde sal i Sonofons hovedkvarter i Københavns Sydhavn er lige så grå som udsigterne for det trængte mobilselskab, som han overtog ledelsen af for halvanden måned siden.
Udsigten bliver ikke bedre af, at Steen Jespersen som en af sine første opgaver som administrerende direktør i Sonofon måtte svinge kniven og udstede fyringssedler til 62 medarbejdere.
Men det er vilkårene, når man er i spidsen for et mobil-selskab, der både skal tiltrække kunder og tjene penge på et af de mest konkurrenceprægede markeder i verden.

Elsker konkurrence
Til alt held er netop konkurrencementalitet en af de egenskaber, som Steen Jespersen sætter allerhøjest ved sig selv.
- Jeg synes, at det er sjovt at konkurrere og bruge det til at placere sig selv i forhold til konkurrenterne. Som konkurrenter udvikler vi hele tiden hinanden, og det kommer både kunderne og en selv til gode, siger den 41-årige Sonofon-boss.
Fyringsrunden forsøger han da heller ikke at snakke sig fra, for han har som ansat i Sonofon gennem to år selv taget del i beslutningsprocessen.
- Jeg har selv været med til at træffe valget med kollegaerne i direktionen. Men det er utroligt trist, for det er jo menneskers eksistensgrundlag, det handler om, siger Steen Jespersen.

Tidligere cola-chef
Han kom til Sonofon fra en stilling som administrerende direktør for Coca-Cola-tapperierne i Danmark, og i januar 2003 blev han så udnævnt til direktør for salg og marketing.
Mobilbranchen har på flere planer krævet, at han har måttet ændre sine daglige arbejdsvaner.
Som en selvfølge er mobiltelefonen, en Sony Ericsson S700i, blandt Steen Jespersens vigtigste tekniske hjælpemidler, selvom det i første omgang var en omvæltning at følge Sonofons kultur, hvor fastnettelefoner helt er afskaffet.
- Jeg kom fra en anden virksomhed, så jeg skulle vænne mig til ikke at have en fastnettelefon. Jeg følte mig i starten som et skib uden anker, fordi jeg gennem 20 år altid har haft en fastnettelefon, fortæller han.

Salgstal via SMS
Nu er mobiltelefonen et vigtigt redskab, hvor han blandt andet modtager daglige opdateringer på Sonofons salgstal via SMS.
SMS-beskeder bruges som et professionelt værktøj, og han sender og modtager dagligt mellem 20 og 50 af slagsen. Alligevel føler han ikke, at mobiltelefonen har fået for stor indflydelse på hans liv.
- Man kan bare slukke for den, det kan man altså. Og det er jeg blevet bedre til, siger Steen Jespersen, som blandt andet har telefonen på lydløs, når han sidder til møde.

En operation, tre markeder
Sonofon ejes af norske Telenor, som satser hårdt på at skabe en fælles mobilenhed i både Danmark, Sverige og Norge under navnet
Nordic Mobile.
Derfor er sloganet også "én operation, tre markeder".
Det stiller store strategiske og ledelsesmæssige udfordringer, men giver samtidig muligheden for at trække på et større netværk og flere erfaringer fra hele Norden, hvor Telenor har næsten fire millioner mobilkunder.
Til dagligt er det dog specielt Sonofons ledergruppe, som danner baggrund for Steen Jespersens beslutninger.
- Ledelse er noget med at skabe resultater via og sammen med andre mennesker. De er alle sammen meget vigtige for mig for at blive en succes, fortæller han.

Perspektiv fra hjemmefronten
Som modvægt til det meget professionelle miljø i Sonofon bruger han på hjemmefronten sin hustru til at sætte tingene i et andet lys.
- Min kone er god at tale med, fordi man nogle gange bliver fedtet ind i problemstillingen, og der er det godt og meget gavnligt, at hun kan anskue tingene udefra, siger Steen Jespersen.
På trods af sin nye topstilling fortsætter han som salgs- og marketingdirektør i Sonofon, og han sætter derfor stor pris på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, som har skabt den populære figur Polle fra Snave.
- Deres indgangspunkt er at sørge for, at vi laver en god forretning, og for at bidrage til det, er de nødt til at forstå forretningen.

Skærer ind til kernen
At forstå forretningen er netop udfordringen for Steen Jespersen, når han gennem de næste år skal føre Sonofon helskindet gennem konkurrencen på det danske telemarked.
Det lykkedes mobilselskabet at vinde 51.000 nye kunder i det seneste kvartal, men indtjeningen følger ikke med i samme tempo. Samtidig må Sonofon indstille sig på ikke længere at være den største mobiludfordrer til TDC, når Telia og Orange snart smeltes sammen til et selskab i Danmark.
- Det danske telemarked er meget konkurrencedygtigt med stort pres på priserne. Selvom vi har vækst i antallet af minutter, folk ringer, så er vi nødt til at være mere effektive for at tjene penge, siger Steen Jespersen.

Billedtekst:
- Jeg kom fra en anden virksomhed, så jeg skulle vænne mig til
ikke at have en fastnettelefon.
Jeg følte mig i starten som et skib uden anker, fordi jeg gennem 20 år altid har haft en fastnettelefon,
siger den nyudnævnte Sonofon-direktør Steen Jespersen.
Foto: Sonofon




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere