Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 29. oktober 2004.
Acer soler sig i succes i Danmark, hvor selskabets bærbare pc'er nu er danskernes foretrukne. Hemmeligheden bag succesen er selvstyre, klar forhandlerstrategi og lave omkostninger, mener den danske direktør.
Danskerne har de seneste to år hevet så mange bærbare pc'er fra taiwanske Acer ned fra hylderne hos pc-forhandlerne, at det i dag er landets største leverandør af bærbare foran hardware-giganter som HP, IBM og Dell.
- Vi iværksatte for to år siden en ny strategi, hvor vi udpegede uddannelsesmarkedet, detailsalg og små og mellemstore virksomheder som vores fokusområder, siger Allan Sonne-Schmidt, administrerende direktør for Acer i Danmark.
Den strategi har båret frugt for Acer, som i 2004 runder en halv milliard kroner i omsætning og som forventer at skabe et overskud på mellem 15 og 20 millioner kroner i Danmark. Dermed er Acers danske forretning vokset til det tidobbelte i løbet af to år.
Allan Sonne-Schmidt fremhæver den danske organisations lave omkostningsniveau som en vigtig forklaring på Acers succes.
- Vi er kun 10 medarbejdere. Det betyder, at hver eneste ansat - selv receptionisten - bidrager med en omsætning på 50 millioner kroner. Vi kan nøjes med så smal en organisation, da vi ikke er bange for at overlade en stor del af arbejdet til vores forhandlere og andre samarbejdspartnere, siger han.
Selvstyre vejen til succes
Den smalle danske organisation betyder også, at selskabet undgår overadministration.
- Jeg har tidligere arbejdet for både Apple og Compaq, hvor beslutningsprocessen ofte var langsom, fordi store beslutninger først skulle vendes med den amerikanske ledelse. Det undgår vi herhjemme, hvor hver eneste af medarbejderne har kompetence til at træffe beslutninger, siger Allan Sonne Schmidt.
Han mener, at en stor del af Acers europæiske og danske succes beror på, at topledelsen i Taiwan har indset, at vejen til succes i Europa er at overlade så meget ansvar som muligt til de europæiske partnere.
- Den holdning passer perfekt til dansk mentalitet. Vi har totalt selvstyre og har derfor bygget organisationen op, som vi selv vil. Det betyder, at jeg kan bruge tiden på at styrke organisationen og forhandlernetværket, i stedet for at spilde tiden med at rende til ledermøder, siger Allan Sonne-Schmidt.
Ny forhandlerstrategi gav pote
Netop Acers forhold til forhandlerne er en vigtig brik i forståelsen af Acers succes.
- Vi er meget klare i mælet over for vores forhandlere. Vi giver dem først og fremmest gode priser og dermed mulighed for at tjene penge på et marked, hvor priserne ellers er presset i bund. Derudover ved forhandlerne, at Acer aldrig tager konkurrencen op med dem og begynder på direkte salg til kunderne, siger Allan Sonne-Schmidt.
Midt-Data er en af Acers danske forhandlere, og her bekræfter administrerende direktør Allan Carøe Sørensen, at kunderne køber rigtig mange bærbare med Acer-logo. Salget er steget med omkring 40 procent det seneste år. Han mener dog ikke, at det er lettere at tjene penge på Acer-bærbare end på modeller fra konkurrenterne.
- Vi tjener ikke mere, når vi sælger en Acer end et produkt fra konkurrenterne, men Acer er i mange tilfælde ganske enkelt billigere end konkurrenterne, når man sammenligner maskinernes specifikationer, siger Allan Carøe Sørensen.
Billedtekst:
Topledelsen i Taiwan har indset, at vejen til succes i Europa er at overlade så meget ansvar som muligt til de europæiske partnere, siger Allan Sonne-Schmidt, administrerende direktør for Acer i Danmark. Foto: Torben Klint