Værdier hos IBM: Værdier er en målestok

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.


I tvivlsspørgsmål finder IBM værdimålestokken frem.
Værdier
- Vi bruger værdierne som en slags målestok, når vi er tvivl. Men vi er ved at indarbejde vores værdier i den måde, vi laver medarbejdersamtaler på. Folk sætter deres egne mål, og vi forventer, de forholder dem til vores værdier. Værdierne er sat af de ansatte selv - de har sagt: Det er det her, vi står for, siger Janne Østerdal, personaledirektør, IBM.
IBM-konsulenterne holder fredagsmøder, hvor de har indstiftet en stafet, der gives til den kollega, som har været særlig god til at bidrage til opfyldelse af en af værdierne.
På den måde forlader værdierne teoriens verden og forankres i virkeligheden, mener Janne Østerdal.
Hun har mødt mange HR-chefer, der har svært ved at implementere de værdier, der er udstukket suverænt af ledelsen, siger hun.

Forward, over and out
Sidste år redefinerede IBM sine værdier. En række opkøb gav mange nye kolleger, og der var brug for et fælles værdigrundlag. IBM lavede en values-jam, hvor diskussionerne glødede på intranettet. Det blev til de tre hovedværdier
- I en stor organisation kan der opstå en email-kultur, hvor man flytter ansvaret og bare forwarder forespørgsler til nogen, man mener, er bedre til at løse problemet. Det ender med, at man glemmer, hvad der egentlig blev spurgt om, forklarer kommunikationschef i IBM, Anders Lund Rendtorff.
Han erkender, at målet om at gøre verden til et bedre sted med innovation, lyder lidt højtravende:
- Men det er altså nogen af de ting, vi har fat i, når vores folk arbejder sammen med for eksempel sundhedssektoren, og hjælper radiologer og læger til bedre kræftdiagnosticering. Der ligger en værdi i at tænke i en større sammenhæng, mener han. td

IBM'S VÆRDIER:
• Dedication to every
client's success
• Innovation that matters, for our company and
for the world
• Trust and personal
responsibility in all
relationships

Vi har talt med:
• Steen Vallentin, adjunkt på CBS's Institut for
Ledelse, Politik og Filosofi
• Janne Østerdal, personaledirektør i IBM
• Anders Lund Rendtorff, kommunikationschef i IBM
• Jørgen Bardenfleth, General Manager i
Microsoft Danmark
• Annika Krogh, Market Communication
Manager i Microsoft Danmark
• Jimmi Hansen, managementkonsulent i
KMD Konsulentservice
• Bjarne Flyvbjerg, personaledirektør i KMD
• John Schweitzer, direktør i CSC Application Management
• Karin Ifanger, Country Quality Manager i CSC




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere