Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
I tvivlsspørgsmål finder IBM værdimålestokken frem.
Værdier
- Vi bruger værdierne som en slags målestok, når vi er tvivl. Men vi er ved at indarbejde vores værdier i den måde, vi laver medarbejdersamtaler på. Folk sætter deres egne mål, og vi forventer, de forholder dem til vores værdier. Værdierne er sat af de ansatte selv - de har sagt: Det er det her, vi står for, siger Janne Østerdal, personaledirektør, IBM.
IBM-konsulenterne holder fredagsmøder, hvor de har indstiftet en stafet, der gives til den kollega, som har været særlig god til at bidrage til opfyldelse af en af værdierne.
På den måde forlader værdierne teoriens verden og forankres i virkeligheden, mener Janne Østerdal.
Hun har mødt mange HR-chefer, der har svært ved at implementere de værdier, der er udstukket suverænt af ledelsen, siger hun.
Forward, over and out
Sidste år redefinerede IBM sine værdier. En række opkøb gav mange nye kolleger, og der var brug for et fælles værdigrundlag. IBM lavede en values-jam, hvor diskussionerne glødede på intranettet. Det blev til de tre hovedværdier
- I en stor organisation kan der opstå en email-kultur, hvor man flytter ansvaret og bare forwarder forespørgsler til nogen, man mener, er bedre til at løse problemet. Det ender med, at man glemmer, hvad der egentlig blev spurgt om, forklarer kommunikationschef i IBM, Anders Lund Rendtorff.
Han erkender, at målet om at gøre verden til et bedre sted med innovation, lyder lidt højtravende:
- Men det er altså nogen af de ting, vi har fat i, når vores folk arbejder sammen med for eksempel sundhedssektoren, og hjælper radiologer og læger til bedre kræftdiagnosticering. Der ligger en værdi i at tænke i en større sammenhæng, mener han. td
IBM'S VÆRDIER:
• Dedication to every
client's success
• Innovation that matters, for our company and
for the world
• Trust and personal
responsibility in all
relationships
Vi har talt med:
• Steen Vallentin, adjunkt på CBS's Institut for
Ledelse, Politik og Filosofi
• Janne Østerdal, personaledirektør i IBM
• Anders Lund Rendtorff, kommunikationschef i IBM
• Jørgen Bardenfleth, General Manager i
Microsoft Danmark
• Annika Krogh, Market Communication
Manager i Microsoft Danmark
• Jimmi Hansen, managementkonsulent i
KMD Konsulentservice
• Bjarne Flyvbjerg, personaledirektør i KMD
• John Schweitzer, direktør i CSC Application Management
• Karin Ifanger, Country Quality Manager i CSC