Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
Begejstringen, passionen - det er forskellen på Microsoft og de andre, mener direktøren. Se bare på CEO Steve Ballmer.
Værdier
- Værdier betyder meget i Microsoft. Man kan ikke påtvinge dem, men man kan udleve dem. Det er interessant at se forskellene fra virksomhed til virksomhed. Hos Microsoft er det især vores begejstring, der skiller sig ud. Det er Steve Ballmer jo et godt eksempel på, siger Jørgen Bardenfleth, der tiltrådte som General Manager i Microsoft Danmark i august.
Microsoft har gjort sine værdier til en del af hverdagen, helt konkret.
- Når vi træffer beslutninger i ledergruppen, mapper vi dem altid ind efter dem, siger han.
Det seneste år har Microsoft Danmark været den bedst performende enhed i sit område.
- Nu skal vi bruge en anden af vores værdier, selvkritik. Selvom det går godt, er det stadig ting, vi kan blive bedre til, siger Bardenfleth.
Bruger dem ubevidst
Medarbejderne i Microsoft Danmark har ikke selv været med til at udforme deres værdigrundlag. De er udstukket fra USA. Alligevel kan Market Communication Manager Annika Krogh sagtens bruge dem, siger hun.
- I Marketing tænker vi måske mere over dem. Men vi bruger dem formentlig mere end vi tror, rent ubevidst. Det er sådan noget med at være ærlig og holde ord - og turde, siger hun.
På Microsofts seneste kickoff-workshop, der holdes hvert år, når et nyt finansår starter, var en af øvelserne at slå et bræt over med de bare næver. Og Annika Krogh slog sit bræt over:
- Vi tør tage udfordringer, siger hun.
Værdierne hænger på plakater i virksomheden og en gang om måneden holder hele virksomheden morgenmøde, hvor de blandt andet fejrer kolleger, der har gjort det ekstra godt i forhold til værdierne. De får et par flasker rødvin. td
MICROSOFTS VÆRDIER:
• Integritet
• Passion
• Åbenhed og respekt
• Udfordringer
• Overholde forpligtelser
• Kritiske
• Innovativ
billedetekst: - En virksomheds værdisæt giver et godt fingerpeg om rytmen i en virksomhed, siger Jørgen Bardenfleth, Microsoft. Foto: Hans Juhl