Flybilletten bliver elektronisk

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. oktober 2004.


Inden for kort tid er alle flybilletter hos British Airways elektroniske. Det sparer penge og gør det nemmere for kunderne at gennemskue, hvad de betaler for.
udviklingssoftware
De kendte, kulørte billetmapper, alle er så vant til at få deres flybilletter tilsendt i, synger på sidste vers. I hvert tilfælde hvis man flyver med British Airways. Fra først i det nye år overgår alle billetter til at være elektroniske - såkaldte e-billetter. British Airways kalder deres tiltag for CeBA (Costumer enabled British Airways), og det handler basalt set om, at kunderne selv skal have kontrollen med deres rejseaktiviteter. Det være sig alt fra booking af billetter, hvor de vil sidde, og hvad de ønsker at spise. Desuden kan man også i forbindelse med afrejse fra visse lufthavne udskrive sit boarding kort hjemmefra. Det er dog endnu ikke en mulighed ved afrejse fra Københavns Lufthavn.
CeBA-projektet blev indledt i marts 2003, og British Airways forventer at spare op mod 100 millioner engelske pund om året, når systemet er fuldt implementeret.
- Det gør det muligt for os at konkurrere på prisen med lavprisselskaberne. Vores mål er at være et full service luftfartsselskab samtidigt med, at vi kan holde priserne nede, siger Stephanie Smith, der er Programme Director CeBA i British Airways.

Ikke alle får muligheden
Der bliver en besparelse at hente for kunderne, men kun hvis de selv køber og betaler deres e-billet over internettet med kreditkort eller med deres Executive Club kort. Hvis kunden fortsat ønsker at ringe til luftfartsselskabet for at bestille og få assistance, koster billetten 150 kroner ekstra.
Hos British Airways begrunder man også skiftet til e-billetter med, at det ud over at blive billigere også bliver nemmere for såvel kunder som selskabet.
- Målsætningen om, at det skal være så nemt med e-billetter, at vores kunder fortrækker dem, er ikke nogen nem opgave. Der er mange uigennemsigtige regler at tage hensyn til, og vi har en hær af ansatte bare for oversætte og fortolke de basale transaktioner, som kunderne selv skal kunne håndtere. Det kræver uddannelse af både kunder og personale, siger Stephanie Smith.
Desuden kræver det, ifølge British Airways, også både en it-investering, organisatoriske ændringer, og at produkterne de sælger bliver simplificerede.

Det koster at skille sig ud
British Airways er et af de luftfartsselskaber, der er længst fremme med hensyn til e-billetter, og det er ikke uden omkostninger.
- Det er en forretningsmæssig beslutning at satse så meget på et nyt system. Det kan komme til at koste, at der er nogle der ikke ønsker at benytte e-billetter. Derudover skal projektet også udvides, siger Susann Blybäck der er e-commerce Manager i Europa.
Som det er nu, er det kun rejser mellem to destinationer, der kan foretages på e-billetter, og samtidigt kun rejser med British Airways.
- Vores forretningskunder har brug for, at de kan rejse med e-billetter med andre selskaber end os. Det vil vi selvfølgelig gerne kunne tilbyde, men vi ønsker ikke at tage et skridt tilbage, siger Susann Blybäck.
Selskabet regner med, at det inden udgangen af 2004 bliver muligt også at benytte deres e-billetter hos samarbejdspartnerne i One World.

bokse:
SAS dropper ikke papiret helt
Marketingdirektør Jens Aaløse fortæller, at SAS ikke har planer om helt at droppe de klassiske papirbilletter, selv om 30-40 procent af kunderne allerede nu benytter sig af det skandinaviske luftfartsselskabs udgave af e-ticket.
- Vi vil gerne blive ved med at give vores kunder en mulighed for selv at vælge, hvilken billet de ønsker at benytte. Derudover mener vi ikke, at penetrationen af kreditkort og af kunder, der er villige til at købe deres billetter over internettet, er stor nok, siger han.
Hos SAS er der også en prisforskel afhængigt af, hvilken billettype der vælges, og de kunder, der fortsat vælger klassiske papirbilletter frem for elektroniske, skal betale 50 kroner mere.
- Vi betragter det som et incitament for vores kunder til at vælge at benytte sig af de elektroniske billetter, fordi de helt enkelt vil få en økonomisk gevinst, siger Jens Aaløse.
smu

Mærsk Air overvejer e-billetter
Ifølge Mærsk Air vil deres kunder inden for en overskuelig fremtid få muligheden for at benytte e-billetter.
- Det, vi gerne vil ende med at kunne tilbyde vores kunder, er den helt store forkromede løsning. Det batter først for alvor noget, når kunden kan have alle oplysninger på eksempelvis deres kreditkort, siger Michael Tønnes Jørgensen, der er økonomidirektør og ansvarlig for virksomhedens it-projekter.
Han vil dog også gerne understrege, at det ikke er noget simpelt projekt, da der er mange faktorer at tage hensyn til, såvel afregning mellem de forskellige selskaber som globale reservationssystemer, der skal benytte samme platform.
Mærsk Air har beregnet, at koster op til 50 kroner ekstra at ekspedere de kunder, der henvender sig direkte.
- Vi har endnu ikke besluttet, om en papirbillet skal være dyrere end en elektronisk, men det kan ikke afvises, da den er dyrere at håndtere, siger Michael Tønnes Jørgensen.
smu

billedetekst:
British Airways forventer at spare op mod 100 millioner pund (knap 11 millioner danske kroner) årligt , når det elektroniske
billetsystem er fuldt implementeret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere