Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 15. oktober 2004.
Væksten i salget af it kommer til at ligge inden for de mobile løsninger. Det mener man i hvert fald i Fujitsu Siemens, der netop har lanceret nyt mobilt partnerkoncept.
Om få år vil virksomhedernes investeringer i mobile løsninger være på samme højde som investeringerne i internetløsninger var i begyndelsen af det sidste årtusind. Det mener analysevirksomheden Gartner, og det mener man også i Fujitsu Siemens, der netop har lanceret et mobilt partnerprogram for 22 partnere.
- Vi har udvalgt et antal partnere, som vi kan håndtere, men der er ikke tale om, at vi har taget de 22 partnere, der har solgt mest, men vi har vurderet blandt partnerne, hvem der bedst ville være i stand til at tilføre værdi til kunderne, siger salgs- og marketingdirektør i Fujitsu Siemens Danmark Erik Søe.
Den trådløse strategi er fulgt op af en produktserie af bærbar teknologi, der stort set alt sammen kan tilsluttes trådløse net. Men også en række slagtilbud skal være med til at drive væksten frem.
- Vi har lanceret en række initiativer for at få vores del af markedet, og noget af det er taktisk rettet mod den lavere ende af markedet, og der har vi klart mål på Acer, og det segment som Acer har taget fra HP og IBM, siger Erik Søe.
GPS rykker
Fujitsu Siemens har også haft en kampagne i Bilka, hvor man kunne købe en pda med GPS til under 3.000 kroner.
- 90 procent af salget i det marked er trukket af folk, der vil have en GPS-løsning, og det interessante er, at tilbuddet i Bilka har betydet et helt andet volumen på vores mere professionelle produkter, så det har skabt en afsmittende forretning, siger Erik Søe.
Den afsmittende forretning har allerede kunnet læses på bundlinien hos Fujitsu Siemens, der sidste år kom ud med et underskud på 10 millioner kroner.
- Vi har haft en vækst på lige godt 50 procent både i forhold til samme kvartal sidste år og for hele året, og væksten kommer primært fra de små og mellemstore virksomheder og de lanceringer vi har haft på de områder. Fra marts måned i år har vi tilmed haft positive tal på bundlinien, så vi har både en stærk vækst og er også i stand til at tjene penge, siger Erik Søe.
Nummer tre på bærbare
Det nye partnerprogram, der blandt andet består af uddannelse, bedre adgang til Fujitsus eksperter og lettere adgang til låneudstyr skal sikre den øgede vækst i salget af Fujitsu Siemens' computere.
- Partnerne skal sikre de vækstrater, som vi har sat, og i forhold til vores omsætningsmål er de her i tredje kvartal nået af de fleste. Min overordnede målsætning er, at vi inden for minimum en treårig periode er nummer tre på det danske marked, siger Erik Søe.
Hos partneren Four Systems har man taget godt imod det nye mobile partnerprogram. Administrerende direktør Christoffer Witt Qvist er især glad for den ekstra fokus, Fujitsu Siemens giver til de udvalgte partnere.
- Det er et godt koncept og et godt initiativ. Fujitsu Siemens gør det en smule anderledes og har udvalgt en begrænset gruppe partnere, hvilket betyder, at vi får større opmærksomhed og bedre tilgængelighed til Fujitsu Siemens, hvis vi har brug for demoudstyr eller Fujitsu-folk, siger han.
Christoffer Witt Qvist peger desuden på, at programmet også betyder, at en række kampagner og markedsføringsinitiativer er forbeholdt de mobile partnere.
Four Systems er også forhandler af udstyr fra HP og IBM, og Christoffer Witt Qvist tror da heller ikke, at Fujitsu-initiativet vil rykke voldsomt rundt på den opmærksomhed, Four Systems giver de enkelte producenter.
- Vi har i forvejen stor fokus på Fujitsu Siemens, så initiativet vil ikke rykke noget på det, siger han.
billedetekst:
Målet er, at vi inden for minimum en tre-årig periode er nummer tre på det danske marked, siger Erik Søe, Fujitsu Siemens.