Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. oktober 2004.
Tilstrømningen til Premitechs seminar tydede på, at selskabet har ramt et akut behov i Citrix-verdenen med sin software til overvågning af, hvilke ydelser brugerne får på de centraliserede netværk.
Citrix iForum
Der var sat stole op til 150 tilhørere, men det blev både nødvendigt at hente flere og at flytte skillevægge. Det danske selskab Premitech vakte betydelig opmærksomhed på Citrix' brugerkonference iForum med deres Performance Guard-software. Det skyldes dels, at selskabet havde allieret sig med Citrix-fejldingsguruen Doug Brown fra konsulentfirmaet DABCC, men også at Premitech med deres Performance Guard tilbyder en ydelse, som ingen andre i øjeblikket kan tilbyde på Citrix-systemer: Monitorering af netværket ud fra brugernes perspektiv.
- Andre selskaber tilbyder monitorering af netværkets centrale dele, eller de simulerer, hvad der foregår på nettet. Vi går ind og måler, hvilken kapacitet hver enkelt bruger får på den centrale Citrix-server. Herefter har vi reelle tal for, hvad brugerne egentlig får, siger vicedirektør Henrik Rosendahl, der leder selskabet i USA.
Selve selskabet Premitech blev stiftet i 1999 af to grundlæggere, hvis baggrund er inden for databaseoptimering. Selskabet har givet overskud siden sidste år.
- Vi kan altid fortælle it-afdelingerne ting, de ikke vidste om deres netværk - uanset hvor meget styr de har på det, siger Henrik Rosendahl.
Ofte er det informationer, der er så indlysende, at de bliver overset. Det kan være en international virksomhed, der laver backup i hovedkontoret i New York om natten, hvilket lægger aktiviteterne ned i Kina, netop når der er mest travlt. Eller det kan dreje sig om, at DNS-serveren, der oversætter www-navne til numeriske internetadresser eller domæne-kontrolleren, der udgør en flaskehals.
Dokumentation
Den ændrede indstilling til it-investeringer skaber interessen for monitorering.
- Tidligere havde virksomhederne budget til at købe flere maskiner og mere båndbredde. I dag skal it-afdelingen kunne demonstrere i tal, hvad de får ud af nye investeringer. Det skaber behov for denne type software, siger Henrik Rosendahl.
De resultater, som Performance Guard når frem til, hjælper it-afdelingerne med at spare tid i fejlfindingen: Man har et præcist billede af situationen, lige da det gik galt, men derudover kan disse data danne grundlag for såkaldte SLA-kontrakter (Service Level Agreement), hvori it-afdelingen garanterer interne kunder en vis ydelse, eller it-afdelingen er blevet lovet en vis ydelse af en ekstern leverandør.
Arbejdsmarkedsstyrelsen offentliggør på sine websider tal for, hvordan Amanda-systemet virker på grundlag af de resultater, som Premitechs monitoreringssoftware er nået frem til. Ud over styrelsen bruger virksomheder som Lundbeck, ATP, DMdata, DSB og Sonofon Performance Guard.