Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Den danske softwarevirksomhed Tia Technology er en reel eksportsucces. Over 70 procent af salget af forsikringssystemer sker i udlandet.
Det startede som et management buy-out fra forsikringskoncernen Topdanmark, og i det stille havde stifterne nok forestillet sig, at moderselskabet ville blive den første store kunde, men sådan gik det aldrig. I stedet fik Tia Technology, hvis navn i virkeligheden er en forkortelse for Topdanmark Insurance Applications, en række andre kunder i både Danmark og ikke mindst i udlandet. Og stærkt er det gået. Tia har både været kåret som Gazellevirksomhed og er sammen med kun et andet dansk selskab repræsenteret på Deloittes internationale top 500 liste over de hurtigst voksende virksomheder. Med en fem-årig vækst på 613 procent ligger Tia på en 211. plads.
- Det er ikke, fordi vi går så meget op i det, men det er da meget sjovt, når folk spørger, siger administrerende direktør og medgrundlægger Hans Agerlin.
Ikke til salg
Den anden danske virksomhed på Deloittes liste er spil-firmaet IO-Interactive, der tidligere på året blev solgt til den engelske distributør Eidos for 213 millioner kroner, men Hans Agerlin afviser, at der er snak om at sælge Tia Technology.
- Vi har en strategi for vores udvikling, og den holder vi os til. Vi har fået mange henvendelser fra ventureselskaber, der har forskellige forslag til, hvordan vi kan øge væksten yderligere og ekspandere, men indtil videre tror vi på, at en organisk vækst på baggrund af vores kernekompetence - at udvikle forsikringssystemer - er det bedste, siger han.
Tia Technology udvikler forsikringssystemer baseret på Oracle-platformen, men står ikke selv for salget af systemerne. Det foregår gennem partnere, som Tia nu har 12 af. Kunderne køber dog systemerne direkte fra Tia, mens partnerne opnår indtægter i forbindelse med implementering og lokale tilpasninger.
15 millioner policer
Hans Agerlin er ikke i tvivl om, at en af grundene til at Tia-løsningen er blevet godt modtaget i markedet - ud over en attraktiv prissætning, er den modulære opbygning, der gør det lettere for kunderne at få opgraderet deres system.
- Vi har en meget skarp tredeling af vores system, hvor der er en kerne, som er generel for alle installationer, og hvor rettelser alene kommer, når der hvert år udsendes en ny version. Så er der landelaget, der indeholder dels en sproglig versionering samt lokale tilpasninger i forhold til skatteregler og lignende, og så er der endelig de helt kundespecifikke tilpasninger, siger Hans Agerlin.
Grænserne er meget klare, hvilket gør det muligt for partnerne eller kunderne i løbet af kort tid selv at gennemføre en opgradering.
- Mange af vores konkurrenter leverer systemer, der oprindeligt er udviklet til en kunde, og som siden forsøges solgt igen og igen. Vores løsning er fra starten tænkt som en løsning, der i sin arkitektur skulle være både skalerbar og let at foretage opgraderinger til, siger Hans Agerlin.
Tia-systemer håndterer over 15 millioner policer i 12 lande og har mere end 13.000 daglige brugere. Tia omsatte i 2003 for lige ved 27 millioner kroner og leverede et resultat på godt 5,5 millioner kroner. Der er tyve ansatte i Tia Technology.
Billedtekst: - Vi har fået mange henvendelser fra ventureselskaber, der har forskellige forslag til, hvordan vi kan øge væksten yderligere og ekspandere, men indtil videre tror vi på, at en organisk vækst på baggrund af vores kernekompetence - at udvikle forsikringssystemer - er det bedste, siger administrerende direktør i Tia Technology, Hans Agerlin. Foto: Hans Juhl