Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. juni 2004.
Den traditionsrige It-messe i Las Vegas, der i et par årtier var den toneangivende er aflyst - svigtet af de store it-selskaber.
Udstillinger
It-verdenen blev ramt i solar plexus ved beskeden om, at den traditionsrige messe Comdex Fall i Las Vegas aflyses i år. Messen, der i sin storhedstid var affyringsrampen for it-giganternes nyeste teknologi, fik dødsstødet sidste år med kun 40.000 besøgende.
På sit højdepunkt tiltrak Comdex Fall 225.000 fra nær og fjern. Den var for eksempel et fast rejsemål for IT-Brancheforeningen gennem mange år, ligesom flere danske it-selskaber satte trumf på deres internationale satsning ved køb af standplads på Comdex.
Arrangøren, MediaLive International, tager dog ikke livet helt af messen. Den er blot lagt i respirator, mens man forsøger at få it-branchens største spillere til igen at bakke den op. Men netop disse fandt nye jagtmarker - det årlige Consumer Electronics Show (CES), der ironisk nok også har Las Vegas som ramme, blot to måneder senere. Mens stort set alle andre it-messer har været på retur, så har forbrugermessen tiltrukket flere og flere udstillere og messegæster.
Comdex har 25 år på bagen og har aldrig været stærkere end i årene op til år 2000-skiftet. Side om side med de gamle it-giganter boblede de nye internetvirksomheder frem på gangene i Las Vegas Convention Center. Flest så man dog på Comdex-udstillingsområdet tilknyttet det hedengangne hotel Sands, hvor the Rat Pack - Frank Sinatra, Dean Martin og Sammy Davis Junior - et par årtier før havde deres storhedstid.
Starshow
På Comdex var det en helt anden type stjerne, der optrådte på scenen, nemlig de største it-selskabers topchefer. Bill Gates ønskede imidlertid sit helt eget show, som han lagde dagen før dørerne til Comdex blev slået op. Også Gates-starshowet blev en tradition.
Men da luften gik ud af dotcomboblen punkterede også Comdex-boblen. Messen, der oprindeligt blev skabt af ejeren af Sands og siden solgt til japanske Softbank, blev til et arrangement uden betydning. Den hastige it-udvikling fik it-giganterne til at fyre deres store nyheder af løbende. Tilbage var stort set kun varm fremtidsluft fra de store producenter, mens de små kunne glæde sig over de massive fremmøde af journalister. Verdens medier var langt mere trofaste end it-branchens aktører. Der blev stadig sat kryds ved Las Vegas i november.