Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. maj 2004.
Fejlmeddelelse vækker moderinstinkt. Skærm, tastatur og kabinet kan ånde lettet op.
Det er en kendt sag, at en programfejl uretfærdigt, men hyppigt, straffes af den frustrerede it-bruger med en syngende lussing på siden af skærmen. Eller kabinettet får et velrettet los, når den lakoniske meddelelse om, at du har spildt en times arbejde, dukker op foran de rindende øjne. Selv tasterne fra keyboardet sendes fra tid til anden op i fontæner, når det til lyden af tænders gnidsel hamres i bordet.
Hardware-volden er ganske vist taget lidt af efter mange har fået fladskærme. De ryger for let på gulvet, når de får tæsk, og er betydeligt mere kostbare end de gamle med billedrør, der i øvrigt også nærmest tigger om bank.
Frem med medfølelsen
Men hardware behøver ikke være hverken dyrt eller sårbart for at styre fri af de software-påførte øretæver: Fejlmeddelelsen skal bare trykke på de rigtige emotionelle knapper, så man får ondt af det værgeløse isenkram.
Sådan gik det for Birgit Bech fra ingeniørfirmaet Birch & Krogboe. Hun nåede at blive gråhåret under arbejdet med firmaets nye hjemmeside, skriver hun.
Frustrationerne hobede sig op - lige indtil den dag, programmet hostede op med ovenstående fejlmeddelelse. Så blev aggressionerne gemt væk og medfølelsen fundet frem.
Billedtekst:
- Jeg var frustreret over programmet en del gange. Lige indtil den dag, jeg fik denne fejlmeddelelse. Så fik jeg jo helt ondt af det stakkels system. Jeg fandt fejlen, og nu er vi, systemet og jeg, ikke længere "confused", skriver Birgit Bech.