Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
Vi bruger alle ord som netværksprotokol, men hvor mange af os har set en? Ane Mette Ruge er kunster på opdagelsesrejse i en digital verden og studerer vores it-univers med interesserede øjne.
Vi er på vej ud af Stege, hvor Computerworlds fotograf har udpeget det sted, hvor hans onkel bakkede den nye Volvo Amazon ind i en jernpille.
Destinationen er kunstneren Ane Mette Ruges bopæl. Hun bor på en bakketop ved Stege i en gammel skolebygning, der er istandsat. Anledningen er hendes fortolkning af vores netværksverden med installationen Hortus Digitalis eller den digitale have.
Installationen blev i Danmark vist på Museet for Samtidskunst i Roskilde, og bestod blandt andet af en konstruktion af kloakrør med indbyggede højttalere, der var Ane Mettes version af et computernetværk.
Installationen indeholdt også Ane Mettes fortolkning af it-ord som: netværksprotokol (en skulptur af afrevne papirstykker), network carrier (en figur med kloakrør) og connection (byggesætdele til en campingvogn).
- Jeg er inspireret af det poetiske i computerterminologien. De ord, som bliver brugt i computersproget - de er uforståelige for os andre, der ikke programmerer. Men hvis man ser på dem med et poetisk blik, så kan de pludselig få andre betydninger. Og det er spændende, siger Ane Mette Ruge.
Vi sidder i hendes arbejdsværelse, der ud over en Mac indeholder bøger, modeller af den kommende udstilling, en hollandsk klædepresse og - mest problematisk - sønnens PlayStation 2.
Han sidder inden i stuen og ser Ringenes Herre, mens han venter på, at Ane Mette bliver færdig med interviewet, så han kan komme til sin PlayStation. Datteren er i børnehave, og Ane Mettes mand Jacob Schokking er i København for at ordne nye lokaler til sit operakompagni Holland House.
Fotografen og Ane Mette snakker om Mac-drivere til hendes store printer, hvor det viser sig, at de bedste drivere kommer fra Australien.
Photoshop og Word
Derefter kommer vi ind på Ane Mette Ruges digitale verden.
Ane Mette anvender Adobe Photoshop og Microsoft Word i den kreative proces.
- Jeg bruger bare programmerne og kommer derved til at bruge dem på anderledes måder, som designerne måske ikke havde forestillet sig. Jeg udforsker dem. Man kunne kalde mig en form for digital opdagelsesrejsende.
- Jeg kan rigtig godt lide at gå bag om teknikken. Begå nogle "fejl" og bruge det udtryk senere. Kunstnere har jo begået en masse grundforskning på den konto, der for eksempel senere er adopteret af reklameindustrien.
Ane Mette fortæller, at hun ikke er specielt bange for it-teknologien. Hun kan sagtens finde på at hive en skruetrækker op og proppe nye kort i familiens forskellige Apple-computere.
Hun er heller ikke urolig over for trusler som orme, hackere med mere, der ellers er i fokus for it-branchen. "Det er et pc-problem" lyder dommen.
- Hele diskussionen om internet og kopiering er set fra mit synspunkt noget overgearet. Jeg ville nærmest betragte det som en form for ros, selv om det kunstneriske indtryk jo ikke kan kopieres. Mine billeder er meterstore, filerne fylder 600 megabyte, og jeg arbejder med installationer. Så al internet-fremvisng gør jo bare mine værker mere kendte, og det er jo faktisk godt, siger hun.
Lørdag morgens programmer
Hendes ideal er at gøre alting selv i computersammenhæng, og her er hun glad for sin start med foto.
- Det giver en basis og en kontrast til alt det digitale. Og her er jeg lige nu nået til et mæthedspunkt. Jeg bruger i dag mine digitale redskaber intuitivt, og føler ikke trang til at gå videre. Webdesign siger mig for eksempel ikke noget i dag.
- Faktisk er det, som jeg udforsker mest lige nu, det Apple-nyhedsbrev, der kommer hver lørdag med referencer til alle mulige demoprogrammer. Det er skægt at udforske dem, og jeg har brugt disse programmer i forbindelse med lydprojekter.
Ane Mette Ruges næste projekt består blandt andet af billeder af bøger, hvor hun digitalt har fjernet sidernes tekst for at indkopiere forskellige billeder i stedet.
Installationen har noget at gøre med el-installationer. Hun viser modellerne for os, mens hun og fotografen forsvinder ind i næste lokale, hvor der skal tages fotos. Sønnen kommer tilbage til sin PlayStation, så lyden af Gandalf, der banker orker, blander sig i fotografens snak om lyskvalitet, alt imens husets to katte bliver lukket ind og ud af havedøren igen og igen.
Og Computerworlds udsendte? - han kigger på de murstensformationer, der er lagt i græsplænen, og ser meget kunstneriske ud.
Det viser sig senere at være et forsøg på ikke at få våde fødder til weekendens børnefødselsdag.
Vi vinker farvel til Ane Mette og snakker om, hvorfor reportagen er en forsømt avisdisciplin hele vejen til København.
boks:
Om Ane Mette Ruge
Født 1955
Hun har blandt andet beskæftiget sig med:
• Videoinstallationer. Debuten var Helge, Noni og Norma i 1986, og video er i dag ofte integreret i hendes værker.
• Fotografi. Både som separatudstillinger og som en integreret del af hendes værker.
• Lydinstallationer. Blandt andet i det danske hus i Paris.
• Video. Seneste produktionen var All the Choir of Heaven and Furniture of the Earth.
Ud over i Danmark har hun udstillet i Sankt Petersborg, Salzburg, Berlin, New York, Schweiz, Göteborg, Finland, Polen, Montreal, Budapest, Frankrig, Island og Færøerne.
Billedtekst:
Bag kunsteren Ane Mette Ruge er et af hendes billeder, der begyndte som et videobillede fra et defekt overvågningskamera, for siden at kommen en tur i Adobe Photoshop og ende som en 600 megabyte billedfil. - Jeg er lidt en opdagelsesrejsende i den digitale verden, hvor jeg bruger mine "fejl" som udtryk, siger hun. Foto: Hans Juhl