Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.
Selskabet 3 er den absolutte frontløber i udviklingen af tredjegenerations mobiltelefoni i Danmark.
Man skal være mere end almindeligt fraværende for ikke at have opdaget, at tredjegenerations mobiltelefoni er kommet til landet.
Efter devisen "mere er bedre", har mobilselskabet 3 de sidste mange måneder tæppebombet den danske medieflade med reklamer for det mobile bredbånd.
3 vandt sammen med TDC,
Orange og Telia for to år siden
licenser til at drive 3G-mobiltelefoni i landet, men med åbning af både net og butikker i oktober i år - et helt år, før licenskravene påbyder det - er selskabet den absolutte frontløber i udviklingen af tredjegenerations mobiltelefoni i Danmark. TDC,
Orange og Telia melder alle, at de først lancerer 3G i 2004.
3, der er ejet af Svenske Hi3G Acess, som igen er ejet af Hongkong-virksomheden Hutchison Whampoa med 60 procent og svenske Wallenberg med 40 procent, har imidlertid et markant tidspres på sig. Modsat de andre danske operatører har de ingen anden forretning end 3G-telefoni.
Der er endnu ikke frigivet salgstal for den danske forretning, men flere analytikere har peget på, at 3 står over for et langt sejt træk op ad bakke, før der kommer penge i kassen. Som en af barriererne peges der på, at 3 kun har en type 3G mobiltelefon på hylderne, en Motorola-telefon, der er væsentlig større end markedets andre mobiler.
Bedre bliver det ikke af, at der har rejst sig en sand folkebevægelse mod opsætningen af sendeudstyr til 3G-nettet, og at flere kommuner har sagt nej opsætningen af masterne, indtil en undersøgelse kan afdække eventuelle strålefarer.
Billedtekst:
Flere analytikere har peget på, at 3 står over for et langt sejt træk op ad bakke, før der kommer penge i kassen.