Teletjenester bliver frigjort fra nettene

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. november 2003.


Da Sonofon for nylig udviklede "Selvhenter" på få måneder var baggrunden, at selskabet har gjort sine tjenester uafhængige af nettene. Denne udvikling vil gøre teleselskaberne mere dynamiske.
Teletjenester
Den tid kan snart være forbi, hvor teleselskaberne er lige så svære at vende som supertankere. Snart kan kunderne forvente, at selskaberne kan introducere nye tjenester langt hurtigere end hidtil og dermed også får bedre muligheder for at afprøve nye services og applikationer. Dette er en konsekvens af, at teleselskaberne i øjeblikket arbejder på at gøre tjenester og services uafhængige af telenettene og nettenes hjælpesystemer.
Når det hidtil har været besværligt at udvikle nye tjenester eller ændre i de bestående, skyldes det nemlig, at disse har været dybt integrerede i nettene. Skulle der laves ændringer, skulle udviklerne mindst foretage omfattende justeringer i de komplicerede billing-systemer, der holder regnskab med, hvad kunderne skal betale og overfører beløbene til fakturering - og i værste fald har det været nødvendigt at opdatere de enkelte lokale centraler rundt om i landet.
Nu er Sonofon som det første teleselskab herhjemme ved at have gjort tjenesterne uafhængige. Det var baggrunden for, at selskabet for nylig kunne udvikle sin tjeneste "Selvhenter" på et par måneder.
Genbrug
I praksis har Sonofon indskudt en såkaldt integrationsserver mellem tjeneste-platformene og netværkene. Fra integrationsserveren går enkelte forbindelser til henholdsvis billing og takstsystemer, databaser med kunde-informationer og forretningssystemerne. Dette er en enklere model end tidligere, hvor hver tjenester havde deres separate forbindelse til disse systemer.
- Selve tjenesterne ligger på en applikationsserver, Her har vi indbygget forretningsprocesserne, så det er muligt at genbruge elementer fra en tjeneste i en anden, som vi gjorde, da vi overførte selvbetjeningselementet fra taletidskortene til de almindelige mobilkunder i "Selvhenter", siger teknisk direktør Jon Hoffmann fra Sonofon.
Modulopbyggede tjenester
Teleselskaberne er ved at gøre tjenesterne uafhængige af nettene dels for hurtig at etablere nye services, men også fordi de forventer, at de snart skal kunne levere tjenester hen over flere net fra fastnet over GSM og 3G til IP-baserede net.
På længere sigt forventer Jon Hoffmann, at teletjenesterne bliver opbygget af standardiserede moduler, så de kan bruges på tværs af net og selskaber.
- Jeg tror, det bliver muligt for teleselskaber at købe færdige tjenester i applikationsform. Dermed får kunderne et mere dynamisk udbud, siger han

Billedtekst:
- Jeg tror, det bliver muligt for teleselskaber at købe færdige tjenester i applikationsform. Dermed får kunderne et mere dynamisk udbud, siger teknisk direktør Jon Hoffmann fra Sonofon.Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset

Boks:
Første større teleselskab med IP-baseret fastnet
Sonofon har her i efteråret gjort sit fastnet IP-baseret. Opmærksomme læsere undrer sig måske over, at mobilselskabet overhovedet har et fastnet, men via radiokæder, FWA-forbindelser (Fixed Wireless Access) og lejede kredsløb i TDC's net har de en række fastnet-forbindelser fortrinsvis ud til større erhvervskunder. Nu har Sonofon gjort dette net IP-baseret, og dermed kan kunderne erstatte deres PABX-omstilling med såkaldt routerswitchet voice. Virksomheden kan sende opkaldene fra deres lokale IP-netværk videre ud i Sonofons net uden at behøve en IP/ISDN-gateway.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere