Realistisk tidsplan, tak

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. november 2003.


Der skal være tid til videndeling og udvikling i et it-projekt. Og så skal kemien mellem kunde og leverandør passe, mener sekretariatschefen i Maskinmestrenes Forening, der netop har fået nyt it-system.

KEMI
Maskinmestrenes Foreningen (MMF) har netop gennemført et projekt om integration af sine systemer. Den har som nogle af de første fået et integreret system baseret på Microsoft/Navision-produktet Axapta, hvor økonomisystem, medlemsdatabase og hjemmeside er blevet integreret i én løsning.
Der har primært været brugt eksterne konsulenter og projektledere fra firmaet ComputerCamp, der har leveret løsningen - i øvrigt det samme system, som Ingeniørforeningen, IDA, for nylig har købt.
Projektet er forløbet godt, mener Henrik Amdi Madsen, som er sekretariatschef i MMF. Især fordi foreningen og leverandøren hurtigt blev enige om at justere afleveringskravene.
- Vi var ved at falde i den grøft, hvor man forstiller sig, at et så omfattende projekt kan følge et traditionelt lineært projektforløb med ambitiøse tidsplaner. Så prøver man at udfolde sig så godt man kan inden for de rammer. Men vi kunne hurtigt se, at vi blev nødt til redefinere projektet, så der også blev plads til læring og udvikling undervejs. Vi skulle bruge mere tid og have mentalt rum til at acceptere, at vi ikke skulle følge en meget stram tidsplan, fortæller Henrik Amdi Madsen.
MMF er en interesseorganisation med 9.000 medlemmer, alle på højt teknisk, administrativt og ledelsesmæssigt niveau, hvoraf 30 procent er beskæftiget inden for det maritime, mens hovedparten arbejder i industrien.

Presser på
Projektlederen skal være påpasselig med at afstemme forventningerne med sin kunde. Ellers begynder kunden at presse på for at få tingene klar og afleveret.
- Mine forventninger til de eksterne projektledere er, at de er professionelle og engagerede. De samme forventninger har vi jo til vores egne, der deltager i projektet. Vi har presset hårdt på, når vi kunne se, at tidsplanen var ved at skride for meget, for de dele af projektet, der var vigtige for, at vi kunne komme videre med andre ting. Men kemien mellem os har været god, siger Henrik Amdi Madsen.
Kemien mellem kunde og leverandør spiller en vigtig rolle. Et it-projekt er ofte et langt forløb, hvor man skal samarbejde om forbedringer og udvikling på systemet i lang tid fremover.
- Derfor er det vigtigt, at man som kunde oplever, det er folk, man kan stole på. Selvfølgelig kigger vi også på priser og referencer. Men det er de mennesker, der skal lede projektet, og som sidder som repræsentanter for leverandørvirksomheden, man skal have tillid til. Og så håber vi på, at det er repræsentanter, der brænder for det, så vi ikke skifter projektleder midt i det hele. Det kan man ikke gardere sig imod. Man må forlade sig på sin fornemmelse, siger Henrik Amdi Madsen.

Billedtekst:
- Man håber altid, man får en projektleder, der brænder for det, så man ikke skal skifte projektleder midt i det hele, siger Henrik Amdi Madsen, sekretariatschef i Maskinmestrenes Forening. Foto: Peter Præstrud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere