Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. oktober 2003.
Data mining er fortsat en disciplin, der kræver stor organisatoriske omtanke. Lou Agosta, forskningsdirektør hos analysehuset Forrester og forfatter til bogen Essential Guide to Data Warehousing giver her fem bud på, hvad fremtidige dataminører skal tænke på... inden de køber.
1Find din business case
Det vigtigste er at finde ud af, hvad du præcist vil med data mining. Du skal finde din business case: Skal du bruge det til at skære i omkostninger, generere øget omsætning eller til krydssalg?
2 Find dit team
En af de største udfordringer for virksomheder, er, at teknologien stadig er svær at benytte. For at få effektive resultater skal din virksomhed have et team bestående af folk fra din forretningsafdeling til at analysere behov, personer med en dyb statistisk forståelse og en fra it-afdelingen, som skal sørge for finde og skabe adgang til den rigtige data.
3 Find dine informationer
Hvis data mining skal være effektiv, skal der ‘mines' på de rigtige data. Find ud af, hvad du har, hvor de ligger og hvordan de er struktureret. Kort sagt, gør status over dine informationsaktiver.
4 Find dit værktøj
Produktet, du vælger, bør hænge tæt sammen med, hvor veldefinerede dine problemstillinger er. Har du brug for at designe og implementerer en bred vifte af analytiske applikationer, som ikke nødvendigvis kan defineres på forhånd, bør virksomheden vælge et vidtfavnende produkt som for eksempel SAS Enterprise Miner eller SPSS's Clementine. Har du derimod et veldefineret problem, kan du med fordel gå efter en af de mange, så vælg en af de specialiserede analytiske applikationer, som blandt andet CRM- og ERP-leverandørerne tilbyder. Tænk i dine eksisterende platforme, før du køber.
5 Og så til sidst, find din tålmodighed
Tag en dyb indånding. Alle har enormt travlt, men lad være med at løbe ud og købe noget, før du er sikker på, at organisationen er klar. Data mining-redskaber er kostbare.