Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. oktober 2003.
Med Office 2003 vil software-giganten
Microsoft ændre Office fra at være et
personligt klient-værktøj for den enkelte
medarbejder til at blive en platform for
samarbejde i virksomhederne.
Tirsdag i denne uge lancerede Microsoft den nye version af Office, og for første gang kom den danske version samtidig med den amerikanske.
Denne gang er der ikke blot tale om at tilføje nye special-faciliteter, som kun et fåtal af brugerne benytter: Ændringerne i Office 2003 omfatter en række nyheder i selve brugerfladen, som alle anvendere af kontorpakken kommer til at opleve, såvel som nye værktøjer og dybtgående strukturelle ændringer - først og fremmest i kraft af, at XML bliver integreret i Office-systemerne med den nye version.
Det vil være en ny brugergrænseflade, folk oplever på den nye Office 2003, men ifølge produktchef Lone Lyth fra Microsoft Danmark ikke så ny, at man skal begynde forfra.
- Brugerfladen er blevet mere blød og rund i designet, men grundlæggende ligger tingene, hvor de plejer. Men der er kommet en række funktioner, som skal gøre det overflødigt at have fem til syv forskellige skærmbilleder åbne ad gangen. En af disse funktioner er den såkaldte læse-mode, som giver brugerne mulighed for at læse e-post direkte uden at skulle åbne den i det læsevenlige cleartype-format, siger hun.
Cleartype er en teknologi, der skal gøre skærmtekst mere læselig ved at intensivere antallet af de røde, grønne og blå punkter, som de sorte bogstaver på skærmen er opbygget af.
Desuden indeholder Exchange-delen en række nye funktioner til at organisere e-post i form af prioriteringsfaner og andre redskaber, der gør det lettere at prioritere den elektroniske post. Samtidig forsikrer Microsoft, at spamfiltrene er blevet tunet, så det bliver muligt at holde flere uønskede mails væk.
Samarbejde
Blandt de nye funktioner i Office retter Microsoft ved lanceringen selv søgelyset mod funktioner, der gør det enkelt for medarbejdere at arbejde sammen om dokumenter.
- Når du sender et dokument til en gruppe kolleger eller samarbejdspartnere, får du tilbudt i stedet at oprette et web-sted, hvor alle de involverede får mulighed for at arbejde i det pågældende dokument. Når dette kombineres med instant messaging-funktioner, der gør det muligt at se, om de mennesker, du samarbejder med, er på nettet og at kommunikere direkte med dem, får du et stærkt værktøj til teamwork, siger Lone Lyth.
Dette system omfatter en række log-funktioner, så man kan se, hvilke ændringer der er foretaget i det dokument, der samarbejdes om, og af hvem.
Ifølge Lone Lyth vil brugerne selv kunne oprette disse samarbejds-sites, uden it-afdelingen behøver involveres. Systemet inkluderer funktioner, der henvender sig til ophavsmanden, når der ikke er blevet arbejdet på de fælles dokumenter i tre uger, så de ikke optager kapacitet på netværket.
XML-funktioner
Et af de to helt nye værktøjer er Microsoft Office Infopath 2003, som gør det muligt at skabe XML-baserede skemaer til at samle information fra forskellige databaser og systemer i virksomheden.
- Ved at benytte XML sikrer du, at de anvendte data benyttes rigtigt, og at de er korrekte. Samtidig bliver det enklere at genanvende disse data i anden sammenhæng, og de kan benyttes sammen med data fra andre kilder, siger teknisk specialist Ole Kjeldsen fra Microsoft.
Det andet nye værktøj er Microsoft Office Onenote 2003, som skal hjælpe brugerne med at holde styr på deres egne noter - blandt andet dem, der er skrevet i hånden på tablet-pc'en.
I alt omfatter det nye Microsoft Office System seks såkaldte produktsuiter, 11 produkter og fire serverplatforme.
Det vil være muligt at få en særlig version af den nye Office, der er rettet mod studerende og undervisere for cirka 1.200 kroner, mens de mere erhvervsrettede versioner koster fra 2.000 kroner op mod 5.500 kroner alt efter, hvor omfattende virksomhedens behov er.
Computerworld bringer i næste uge en første test af Microsoft Office 2003.
billed:
I alt omfatter det nye Microsoft Office System seks såkaldte produktsuiter, 11 produkter og fire serverplatforme.