Når naturlig intelligens slår Business Intelligence

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. oktober 2003.


IT-selskabernes flittige brug af kundereferencer undrer mig indimellem. Det hænder ofte, at kunden er et kendt selskab med en lysende fremtid bag sig. Også, at det er en kunde, der trods massive investeringer i enhver ny revolutionerende it-brug, aldrig har evnet at kravle op af 3. divisionsdyndet. Jeg har tilmed oplevet tilfælde med kundereferencer, der ville være i samme liga, som hvis Harley Davidson brugte en berygtet rocker på bistandshjælp som ‘star'.
Når man oveni ved, at en visse ‘tilfredse' kunder får deres it-produkt til spotpris, netop fordi de indvilliger i at være referencekunde, blegner glorien også. Dertil kommer hele it-branchens eget fætter-kusine-cirkus med en syndflod af indbyrdes promoveringer.

At en tilfreds, professionel virksomhed tæller langt mere for et it-produkts omdømme end en annoncekampagne til en halv mio. kr., vil jeg på ingen måde bestride. Troværdigheden er alt andet lige højere. Men jeg tirres.
Jeg bliver især tirret, når leverandører af den type software, der for tiden kaldes Business Intelligence eller Business Analytics, praler med visse af deres referencer. Indtil flere gange har jeg hørt en stor kendt dagligvarekoncern med to butikskæder nævnt som flagskibet blandt kundereferencerne. Det er en koncern, der sætter skilte med ‘TILBUD' på varer, hvor man kan spare én krone på en pris på 40 kroner!
Man skulle tro, netop BI-leverandører, der synger sange fra de varme lande om, hvor kloge de gør kundernes beslutningstagere, selv burde være klogere.
Professionelt udført detailsalg handler om godt købmandsskab, Fingerspitzgefühl samt lysten til give kunderne en ekstra oplevelse, når de handler. Disse faktorer kan selv ikke verdens dyreste Business Intelligence-software erstatte.

Vi kender alle en anden detailkoncern, der i sine kæder gør det langt bedre uden så massive investeringer i BI, som den ofte fremhævede koncern. Men min bedste købsoplevelse udi det danske, fik jeg for fem år siden i et mindre, privatejet supermarked i Holbæk.
Strandberg Supermarked har ikke investeret en krone i BI-software. Her sidder forretningsintelligensen i hovederne på de enkelte afdelingsledere, der i samspil med ‘købmanden', sørger for, at sortimentet er både bredt og dybt. Bredden giver hurtig omsætning. Dybden giver ekstra oplevelser og mindre besvær med at finde varen.
Supermarkedet bestod de tre ‘eksaminer', som jeg stadig den dag i dag giver butikkerne karakter efter: Jalapeno-testen (friske jalapeno-chilier), sardin-testen (i olivenolie) og sardel-testen. Alle tre produkter, som jeg og gemalen altid forsøger at have i køkkenet, men som ikke har været lette at finde.

Inden BI-softwareleverandørerne frustreres helt, må jeg dog tilføje, at købmanden er på nippet til at indføre bon-analyser. De har været foretaget i årevis hos den koncernen, der er storforbruger, af BI. Her har man imidlertid stadig ikke den dag i dag fundet ud af, at for eksempel friske Jalapeno-chilier er hotte på mere end en måde. Det fremgår jo ikke af kassebon'en.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere